UK
CAA har lagt ut "Provisional International Air Passenger Traffic" for 2009 på sine sider (
http://www.caa.co.uk/docs/80/airport...nal_Routes.pdf), og her er noen få utdrag fra norsk synvinkel vist som endringer fra juni i fjor:
AES -100%
BGO -16,6 %
HAU +25,2 %
OSL -5,9 %
RYG -100 %
SVG -7,6 %
TOS +12,6 %
TRD +40,2 %
TRF +11,04 %
Hvis en tar en titt på hvilke flyplasser som går i pluss, så er det LCCene som er enerådende der.
Da kan se på noen selskap:
Ryanair +12,5 %
Norwegian +5,2 %
Sterling -100 % (helt naturlig - i 2008 var det 1919 passasjerer som fløy til/fra
EMA)
Andre -13,3 %
Totalt -4,8 %
Store økning fra Ryanair, og det selv om tallene fra
LPL-
TRF ikke er kommet inn i rapporten. Under andre ligger følgende selskap: Loganair/flybe, Eastern Airways, British Airways, Widerøe og
SAS
Av enkeltresultat kan vi se på direkte forretningsdestinasjon som mellom
OSL og
LHR/
LCY og der var det en nedgang på 5,8 %.
SAS og
MAN ser ut til ikke være så bra i år -34,2 % og det med samme antall flighter som i fjor (DX36) - man kan ikke bare ta ville priser siden det er alternativer. Den enkeltdestinasjon som har øket mest er
EDI fra
OSL (DY med andre ord) og den øket med neste 46 %. Mellom oljehovedstadene
ABZ og
SVG var det en nedgang på 17,9 %.
TRF-
STN øket med 34,7 %.
Med andre ord kan man konkludere turistene øker, mens forretningsreisende minsker sterkt eller flyr
LCC.