View Single Post
Old 15-07-2009, 01:53   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

UK CAA har lagt ut "Provisional International Air Passenger Traffic" for 2009 på sine sider (http://www.caa.co.uk/docs/80/airport...nal_Routes.pdf), og her er noen få utdrag fra norsk synvinkel vist som endringer fra juni i fjor:

AES -100%
BGO -16,6 %
HAU +25,2 %
OSL -5,9 %
RYG -100 %
SVG -7,6 %
TOS +12,6 %
TRD +40,2 %
TRF +11,04 %
Hvis en tar en titt på hvilke flyplasser som går i pluss, så er det LCCene som er enerådende der.

Da kan se på noen selskap:

Ryanair +12,5 %
Norwegian +5,2 %
Sterling -100 % (helt naturlig - i 2008 var det 1919 passasjerer som fløy til/fra EMA)
Andre -13,3 %

Totalt -4,8 %

Store økning fra Ryanair, og det selv om tallene fra LPL-TRF ikke er kommet inn i rapporten. Under andre ligger følgende selskap: Loganair/flybe, Eastern Airways, British Airways, Widerøe og SAS

Av enkeltresultat kan vi se på direkte forretningsdestinasjon som mellom OSL og LHR/LCY og der var det en nedgang på 5,8 %. SAS og MAN ser ut til ikke være så bra i år -34,2 % og det med samme antall flighter som i fjor (DX36) - man kan ikke bare ta ville priser siden det er alternativer. Den enkeltdestinasjon som har øket mest er EDI fra OSL (DY med andre ord) og den øket med neste 46 %. Mellom oljehovedstadene ABZ og SVG var det en nedgang på 17,9 %. TRF-STN øket med 34,7 %.

Med andre ord kan man konkludere turistene øker, mens forretningsreisende minsker sterkt eller flyr LCC.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote