View Single Post
Old 08-07-2009, 09:44   #20
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: The SAS Group Traffic figures June 2009

Tallene er en rent fiasko.

Fokusser litt pa dette:

Traffic on European routes decreased by 14.3% but the load factor improved by 1.9 p.u. These capacity reductions are in line with the Core SAS Strategy. The intrascandinavian traffic decreased 10.0 %. The Swedish and Norwegian domestic traffic decreased by 14.2% and 15.9% respectively, in line with capacity reductions

Core SAS hadde en ide da man begynnte dette.
Ta vekk de tomme seter, fyller flyene mere og med dette öke effektiviteten (via höyre cabinfaktoren).

Vi ser at dette virker for European Routes, men ikke for Intrascandinavian, Norwegian Domestic og Swedish Domestic. Dvs. CoreSAS virker ikke i SAS sin hoved-virksomhetsomrade.

Pa toppen kommer en selskap som virker a ha ikke sikred seg god nok mot en ny oljepris-oppgang. Ogsa denne finnes i Press release. Prikken pa i setter en kostnadsbombe av 1 Milliard restruktureringskostnader, som vil tilsammen gi en smell mellom 1,5 til 2 Milliarder bare for 2nde kvartal.

Sa lenge SAS ikke klarer a bryte denne trenden at traffik faller i samme linje med kapasitets-redusksjoner, sa lenge har de en meget stor problem.
Deres kostnader stigger pa kort sikt, siden overhead etc fordeler pa en mindre antall pax. Den eneste mate a redusere sine kostnader na er de facto a fa ned lönns-utgaver. Enten via reduskjoner i lönninger, eller via fyringer.

Klarer SAS ikke a snu trenden innen 6 maneder, sa er de historie for aret 2010 slutter.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote