View Single Post
Old 07-07-2009, 22:44   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: The SAS Group Traffic figures June 2009

Dystre tall, ja, men jeg tolker dette heller som at man begynner å få ting under kontroll. Grafen din viser kabinfaktoren? Kabinfaktoren var 76,7 i juni noe som tyder på at kapasiteten er der den skal være, så mye bedre enn den var tidligere i vår.

Sammenlignet med de andre flyselskapene i samme segmentet til SAS, er nedgangen i kundemassen ikke særlig mye større enn det man ser i Europa og USA for den del.

Alle flyselskapene i Europa og USA i samme segmentet som SAS har nemlig hatt en katastrofal nedgang hittil i år, se på KLAF, LH, BA etc og UA,CO,AA etc på denne siden av dammen så dette er ikke noe som er veldig unikt.

Så til SAS og DY. Kundene flykter ikke fra SAS til DY, det blir ett helt feil bilde å forsøke å tegne. Innenriks Norge er faktisk det området der nedgangen i antall passasjerer er minst av SAS selskapene. Tapene av kunder er over hele SAS systemet og veksten til DY er fortsatt kunstig i og med at man i fjor åpnet ett meget stort antall av ruter innenriks i Norge og at man i tillegg har hatt en vekst i Danmark siden man starter fra scratch.

Forskjellen mellom SAS og DY er at DY er 100% avhengig av å ha vekst noe de oppnår først og fremst ved å åpne nye ruter.

Og etter en slik katastrofal periode, kommer der en oppgang. Jeg håper bare at SAS er klar for denne for nå virker det som at de satser på å lage selskapet mye mindre og ikke tenker på aggresivt på fremtiden. At SAS overlever er det ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at det som skjer nå er at de pynter bruden til ett oppkjøp. Jeg klarer ikke se at SAS ledelsen tenker på ett fremtidsretter SAS overhodet, kun å stabilisere skuta for salg.
Tommy777 is offline   Reply With Quote