View Single Post
Old 13-06-2009, 13:47   #42
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er ikke enig i utsagnet på generelt grunnlag, men i denne saken så må jeg si at jeg undrer meg over hva DN faktisk forsøker å formidle. Det er sikkert skremmende å være med ombord i et fly som må nødlande pga mulig brann i det elektriske (brann i fly er vel som oftest en relativt alvorlig affære), og det er mulighens en kilde til bekymring at informasjon om hendelsen tilsynelatende ikke var/er registrert i havarikommisjonens database (om jeg nå forstod dette rett).

Å begynne å trekke inn at man ikke vet hvem som i siste instans eier flyene er jo komplett irrelevant i denne sammenhengen. Hemmelighold rundt dette har nok mer med skattemessige forhold enn flysikkerhet å gjøre, og om eieren i et special purpose firma som igjen står som eier av flyindividet heter Ola Nordmann eller John Smith er vel knekkende likegyldig i forhold til flysikkerhet. Det er jo operatøren som har hånd om vedlikehold osv., er det ikke?

LN-KKY: Mye av saken i DN så ut til å fokusere på eierskap, og at de ikke fikk tak i eierne av flyene. Bla. at eierne skulle notifiseres om alvorlige hendelser, men at det ofte var vanskelig å få tak i disse. Om eierne ikke får denne informasjonen så er vel ikke akkurat det så kritisk for flysikkerheten?

Nå vet ikke jeg hva som skjer når fly selges videre, men jeg antar at dokumentasjonen til flyet har med alle hendelser som er registrert (fra loggbøker til selskapet osv.)? Kan man f.eks. tenke seg at mangel på kontakt med eiere i neste omgang kan lede til at ikke all relevant informasjon sendes videre til ny eier?
Ja og nei... jeg skjønner hvor du vil hen, men er som det står i artikkelen også, etter alovrlige ulykker blant annet i usa så har det vært nesten umulig eller umulig å spore opp eierne, og om det mot formodning skulle skje en alvorlig ulykke med et SAS fly, noe som forhåpentligvis aldri skjer, og eieren av flyet kan bli stilt ansvarlig. Men det hjelper ingen verdens ting siden man ikke vet eller kan finne ut hvem som eier flyet? Det er vel en smule uheldig, eller? Men som sagt, jeg sier ikke at dette gjelder kun SAS, men mener det belyser en problemstilling som jeg tipper flere europeiske flyselskaper står ovenfor.