View Single Post
Old 13-06-2009, 11:01   #27
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: DN disser SAS "Flyenes ukjente liv"

Kan ikke annet enn å rise oppgitt på hodet over DN. Hva er det de forsøker å fortelle leserne egentlig? Jeg klarer ikke med mine beste evner å skjønne hva som er kritikkverdig i artikkelen. Hva er det de mener SAS gjør feil? Og siden det bare er SAS som nevnes, skjer ikke akkurat det samme i andre selskaper? Jo, selvfølgelig gjør det det!

Som pilot så er det ingenting i artikkelen som er nytt for meg, eller overraskende. De forteller om en sikker normalsituasjon i et vestlig stort flyselskap, men de har plukket ut en enkelthendelse og laget en dramatisering rundt den for å beskrive en situasjon og virkelighet som ikke eksisterer. Enkel og ekstremt dårlig journalistikk.

DN har tydeligvis ikke skjønt hvordan et sikkerhetssystem med rapportering fungerer, hvor mange rapporter det skrives i løpet av en arbeidsdag i et større flyselskap, at det gjøres mange interne rapporteringer som ikke sendes videre nettopp fordi ikke alt skal sendes videre til myndighetene, at det er full åpenhet mellom selskap og myndigheter på alle områder (teknisk, fly, personell etc), osv osv.

Jeg ville vært mye mer bekymret dersom DN kunne fortelle at det i SAS ikke var rapportert mer enn f.eks. 48 hendelser de siste 5 årene. Antakeligvis ville det i DN sine øyne betydd at SAS var et meget sikkert selskap å fly med!

Nei DN, dere må nok gjøre hjemmeleksen bedre enn dette. Men dere har vel nådd målet dere - å henge ut SAS!

Jeg håper SAS velger å forfølge DN. Så dårlig jobb kan man ikke gjøre uten at det får konsekvenser.

Last edited by TCAS; 13-06-2009 at 11:04.
TCAS is offline   Reply With Quote