Quote:
Originally Posted by ENKB
Noe som forundrer meg med rotorbladene på S-92 er hvor mye de støyer, skulle nesten tro at de var designet for å gi mest mulig støy.
|
Den støyer nok mer enn foreksempel en Puma. Dette kommer blandt annet av 4 blader og at det er et tungt helikopter. På grunn av støyen er det ved noen flyplasser med mye trafikk laget egne prosedyrer for S-92. Det går på speed, høyde og stedvis også routing nær flyplassen.
Rotor tippene som blir nevt over har ikke noe med støyen å gjøre. Disse er designet for å øke løft versus power required, og gevinsten utgjør faktisk rundt 4%. Med andre ord drag til løft problematikken. Denne utformingen er noe de fleste moderne rotorblader har, vi hadde det til og med på Lynx`en (BERP).
Som en kuriositet kan jeg nevne at målinger visstnok viste at 70% av støyen en Lynx produserte i cruise kom fra halerotoren. Etter at Westland snudde rotasjonsretningen på nye modeller forsvant dette problemet.