Som medlem i AOPA får jeg daglig GA News på mail, og i dag var det med en interessant link:
Planemakers challenged to find unleaded fuel option
The elimination of lead from automotive fuel has long been hailed as a top environmental achievement.
But finding a replacement for the leaded aviation fuel that powers tens of thousands of piston engine aircraft flying in the United States today has proven to be much more difficult.
Les hele:
http://www.kansas.com/business/aviat...ry/833098.html
I Norge merker vi at 100LL er på vei bort fra enkelte flyplasser,
og i Danmark får man ikke 100LL hverken på Ålborg eller Thisted (og noen andre).
På Flesland er det oppe til diskusjon vedrørende fremtidig levereanse av 100LL,
det er ikke så veldig mange år siden vi fikk "fast anlegg" (det er faktisk ett
mobilt anlegg, som bare har stått lenge i ro) og det sies at det heller ikke
er mange år til vi må stå for fuelen selv.
Bil-bensin er da en selvsagt løsning, da det er
STC-kit tilgjengelig til
mange motorer som i dag går på 100LL.
Noen her som har tanker rundt fremtiden for 100LL, eller synspunkter på bruk av bil-bensin i småfly?