Ja, den lever nok på lånt tid. Men jeg ble veldig glad for å se at i det minste en av de fire (eller var det fem?) L-188 fra Fred. Olsens Flyselskap (FOF) lever enda.
Selskapet var faktisk Norge's eldste (såvidt eldre en Widerøe) i sin tid. Tror det ble grunnlagt i 1934, og avviklet etter at driften av L-188'ene og kalibreringsmaskinen til daværende Luftfartsverket ble avviklet i 1997.
Far til Fred. Olsen var med på å grunnlegge
SAS, men i starten het det vel
DNL?
Electra'ene kjennetegnes for øvrig med at de har dobbelt sett thrust levers, fire til
CPT og fire til FO. I sin tid var det en meget avansert og rask flymaskin, men ble "upopulær" etter bl.a. vingebrudd. Dessuten ble den jo designet i overgangen til jetalderen. Men enda går den altså et par steder som fraktmaskin, snart 50 år etter "fødselen". Ikke dårlig.
Tally-Ho