SAS har ikke planlagt trafikk til flyplasser med mindre enn
CAT 6.
Grunnen til at Tromsø er nede på
CAT 4 i denne perioden vet jeg ikke, sansynligvis mangel på folk, eller kanskje en brannbil eller to som er U/S.
Har opplevd det samme selv på Bardufoss der 3 av 4 brannbiler måtte rykke ut til brann i byggningsmasse, og kun hurtigutrykningsbilen var igjen på flyplassen.
SAS/NAX landet på bare
CAT 3, men da var det dagslys/tørr bane/lite vind. Når det samme skjedde på vinteren la de seg i holding til de fikk en av bilene tilbake og kunne holde
CAT 6. (Eller diverta hvis tidsutsiktene var for lange)
Avinor har ofte klaget på at Forsvaret har for mye utstyr både på Bardufoss og i Bodø mtp overkapasitet på plass og brann siden hva gjelder utstyr.
Nå gikk det aldri mer enn 30 minutter å få tilbake
CAT 6 på Bardufoss, fordi flystasjonen har biler til å dekke
CAT 6 x 2
Tromsø har dog vært på
CAT 4 i lange perioder (6-7 timer) flere ganger før, når biler har blitt U/S.
I wonder why......