View Single Post
Old 25-05-2009, 12:22   #4
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Lander på Dispensasjon

SAS har ikke planlagt trafikk til flyplasser med mindre enn CAT 6.

Grunnen til at Tromsø er nede på CAT 4 i denne perioden vet jeg ikke, sansynligvis mangel på folk, eller kanskje en brannbil eller to som er U/S.

Har opplevd det samme selv på Bardufoss der 3 av 4 brannbiler måtte rykke ut til brann i byggningsmasse, og kun hurtigutrykningsbilen var igjen på flyplassen. SAS/NAX landet på bare CAT 3, men da var det dagslys/tørr bane/lite vind. Når det samme skjedde på vinteren la de seg i holding til de fikk en av bilene tilbake og kunne holde CAT 6. (Eller diverta hvis tidsutsiktene var for lange)

Avinor har ofte klaget på at Forsvaret har for mye utstyr både på Bardufoss og i Bodø mtp overkapasitet på plass og brann siden hva gjelder utstyr.
Nå gikk det aldri mer enn 30 minutter å få tilbake CAT 6 på Bardufoss, fordi flystasjonen har biler til å dekke CAT 6 x 2

Tromsø har dog vært på CAT 4 i lange perioder (6-7 timer) flere ganger før, når biler har blitt U/S.
I wonder why......
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote