SQ valgte å kalle sine nye F-klasse for "Suites" og markedsføre den som noe "over og forbi" F-klasse (derav bruk av booking koden R, som tidligere var Concorde), og har hatt strenge instrukser om at uansett om så London var på vei under havet så skulle det ikke skje opups fra lavere klasser. Om du hadde billett ut på 744'ene i F og ikke nådde flyet så var det biz-klasse på 380 med mindre du betalte et ganske uhyrlig mellomlegg opp til full R-pris.
I tillegg gikk SQ i gang med å slakte sine to bonus-program. De har et "vanlig" program slik de fleste har (KRisFlyer) pluss sitt "forhenværende"
PPS-program. Det sistenvnte tjente man opp en form for sektorer som gjorde at når man nådde et nivå av disse pr år så ble man forfremmet som PPS1, PPS2, PPS3, osv etter hvor mange år man hadde vært det, og når man hadde 250 sektorer eller var
PPS i 10 år så ble man da såkallt
PPS Solitaire.
PPS-programmet gav utelukkende uttelling i F og biz-klasse, og gjorde at den eneste fordelen med det vanlige KrisFlyer-programmet (som ligner på EB) var at man kunne samle miles og bruke de. Dette bestemte SQ i korte trekk var ikke rettferdig da feks
LHR-
SIN gav 4.5
PPS-sektorer uansett om det var fullpris eller rabattert, så da ble det til at de gikk over til en rein gangetabell mellom hva du betalte for billetten og hva du fikk, og samtidig justerte denne noe, slik at alle som baserte seg på å samle billige
PPS-sektorer ramlet av lasset og avskallingen var vel 75%. Dette gjorde mangen sure, samtidig strippet de bort absolutt alle fordeler man hadde med
PPS, og feks meg som reiste frem og tilbake 4-5-6 ganger på biz i året hadde absolutt ingen fordeler som en person uten noen
PPS-tilhørighet ikke fikk med å bare kjøpe en biz-billett. Dette gjorde de gjenværende rasende.
På toppen av dette så har SQ alltid hatt to typer bonus-billetter, "Saver" og "Full", som i praksis er en type billetter for 50% av poengene som du må være tidlig ute for og som har lavere tilgjengelighet, og "Full" som var lettere å få tak i. Når de fikk den nye flåten av 777-300ER og A380'en med nye F og biz-klasse så la man på at ingen av disse kunne bookes som "Saver". Etter en god del bråk valgte man å åpne de for bonus-seter for kun SQ sine egne medlemmer, i en ny klasse som i praksis var 200% av kosten. Dette gjorde at alle som hadde samlet mye poeng plutselig i praksis fikk disse halvert i verdi over natten på alle ruter SQ nå begynte med nye fly på.
Det som også var en god ting før alt dette var at om du fløy veldig mye ett år og lite et annet, eller ting klaffet dårlig med medlemsdatoer så var det en utgjevning slik at om du fløy i snitt 25 "sektorer" pr år så ville du likevel beholde nivået i
PPS-systemet. Dette ble også skrapet når man gikk over til det nye "value"-systemet. Dette fokuserer mer på at SQ skal få inn penger jevnt hele veien, men gjør og at de som enda fløy nok til å beholde en
PPS-status som ikke lengre hadde noen fordeler, de hadde ingen unnskyldning for å være lojal mot SQ etter at de hadde flydd for 25.000
SGD pr medlemsår, da det ikke var noen utgjevning lengre. Med SQ sine priser er ikke 25.000
SGD så mange turene, og flere og flere nå ser ut til å bruke dette som påskudd for å teste ut "nye" selskap, og flere og flere ser at selv om ting var bra inni SQ-boblen før, så er ikke F-klasse på Thai eller Cathay noe gale...
På tross av dette så har SQ fortsatt jevnt og trutt å presse prisene sine oppover hele veien, det snakkes om at de har bommet noe grusomt med hedging av fuel-priser og de har en kultur i selskapet at boken skal følges absolutt slavisk, og det gjør at om man som kunde har et problem som ikke passer i SQ sin mal, så rakner det hele fullstendig.
Et siste problem er at SQ har blitt ganske aggressiv på å styre tilgjengelighet av seter. Selv om det har vært en del fine rabbarterte ordninger i biz-klasse (D og J-klasse) så har det vist seg at SQ ofte har valgt å holde folk på ventelister opp til 14-10 dager før avgang, som og har gjort at færre folk har vær villig å gamble på ting. Jeg har selv ved flere anledninger når reisetidspunktet blitt forklart at det nok ikke vil fungere med D/J, og at en rain C-klasse (som er dyr nok som den er) kansje er tingen. I ett tilfelle fikk jeg grei beskjed at det eneste som ville gi sete der og da (3-4 uker før avgang) fra skandinavia var Z-klasse som var på det tidspunktet dyrere enn rabattert F-klasse.
Selv nå i disse tider innrømmer ikke SQ noe gale, selv om det begynner å dukke opp midlertidige tilbud så er de så spesifikke og så begrenset ofte at det ikke er praksisk å bruke de.
For min del så hadde bedriften her et reisebudsjett på meg godt over 250k
NOK i året, hvorav ~80% gikk til SQ. Nå er det over et år siden sist jeg betalte for en SQ-billett, og det regner jeg med kommer til å holde seg tilsvarende fremover. SQ er nå bare et dyrt selskap som ikke tilbyr noen fordeler jeg ikke får om jeg bare kjøper en billett når jeg trenger den, det er ganske få grunner igjen til å ha noen form for løpende lojalitet.
Så mellom alt dette, og den nye opptjeningsstukturen som lider av samme problem
Alt i alt, på absolutt alle fornter jeg kommer på har SQ jobbet iherdig for å fjerne behov for grådighet, fjerne ansattes mulighet til fleksibilitet, fjernet fordeler med lojalitet og fjernet store deler av grunnlaget for å ønske å være lojal. Og nå kommer alle faktorene tilbake for å bite de i ræven.
Dagens rant er over. Enn så mye jeg liker å si mine ting om
SAS så har ikke
SAS vært i nærheten av en slik oppførsel, og jeg har hatt noen IC-turer med
SAS de siste månedene som gjør at jeg nok ikke har problem med å velge de neste gang heller.
-A