Mandag 27. april 2009
Da var det endelig klart for Berlin-turen. Den ble bestilt i februar måned, bare få dager etter at salget startet hos AirBerlin. Uten at jeg har prisene helt nøyaktig, tror jeg det ble til sammen ca 500
NOK tur/retur. AirBerlin var i utgangspunktet priset til 1 euro, men det kom jo en del tillegg på toppen.
Natten før sov jeg ikke noe særlig – dette var jo min første utenlandstur på nesten et helt år! Så langt intervall har jeg ikke hatt på godt over 10 år. Valgte denne gangen kollektivtransportmiddelet buss, med 1010-avgangen fra Galleri Oslo. Fra bussterminalen var det vel bare en 4-5 passasjerer. Ytterligere 4-5 kom på underveis. Så det var god med plass oppover mot
OSL. Men knyttnevetest var absolutt ikke bestått!
AirBerlin var betjent med en enkelt innsjekkingsskranke. Lengst framme i køen stod det en dame med tre småbarn. Det tok vel en 6-7 minutter før køen bestående av 3-4 stykker beveget seg. Dama i skranken satt konstant i telefonen pga et eller annet. Jeg var noe overrasket over at AB opplyser på sine nettisider at 6 kg er maks håndbagasje, i tillegg kommer selvsagt deres rause 20 kg innsjekket bagasje. Var derfor litt spent om jeg fikk ta bagen med i kabinen, for jeg hadde vel 8 kg, tenker jeg. Men det ble ikke snakk om noe veging.
Sikkerhetskontrollen gikk usedvanlig fort unna. Da jeg kom ut i andre enden ble jeg spurt om ”er dette er din bag?”, hvilket det var. Jeg var litt usikker på hva dette skulle bety. Det så ut som de sjekket innholdet en ekstra gang, men det ble ikke snakk om noe mer. En liten tur innom taxfreen ble det. Kjøpte den vanlige halvliteren med Gammel Dansk, selv om jeg konstaterte at Frenet Branca faktisk var 4 kr billigere. En dame tilbød noen lekre dessertbiter fra Godiva, men jeg lot meg ikke friste.
Et ledig toallett var det ikke så lett å finne på
OSL ved 11-tiden…. Men man fikk seg en stor Ringnes. Satte meg mellom gate 40 og 41 i baren. Gate 40 var annonsert for AB. Var litt i tvil om jeg skulle kjøre på slik at jeg fikk meg 2 stykk før avgang, men akkurat da jeg satt og vurderte dette, kom den flotte 737-maskinen inn fra høyre kl 1203. Man kan leve med at man ikke får Airbus når man får en så flott utseende 737!!
Jeg kunne telle nøyaktig 100 passasjerer på vei ut denne mandag formiddag. Bra! Vaskedamene gikk om bord kl 1211 og gikk ut igjen 1227 (ja jeg kjedet meg litt etter at ølen var tom, så måtte notere litt i stedet…) Så tenkte jeg at jeg kunne stå litt, reiste meg og tømte noe søppel. Akkurat da var det klart for boarding, og siden jeg var i farta ble jeg nr 2 om bord.
Sete 17A ble det å finne fram til. Umiddelbart fikk man en følelse av at her om bord var det eleganse, renhet og tysk ryddighet. Det var gode Recaro-stoler, med ”lomme oppe” (av samme type som DY har bestilt?) Knyttnevetesten ikke 100 prosent bestått, men absolutt helt kurant. Hadde ikke hatt noe problem med å sitte i dette setet en hel del timer.
Boarding completed 1240. Pushback var ca 10 minutter etterpå, og etter hva jeg kan skjønne var vi i lufta temmelig nøyaktig på tiden. Jeg mener å høre annonsert før vi lettet på hvilken høyde toaltettene ble åpnet..
Det var ikke så mange om bord i denne flyvningen. Uten at jeg har tallet nøyaktig, tror jeg det kunne dreie seg om lag 40 pax. Jeg hadde egen treseter, og treseteren foran meg var også ledig.
Så var jeg litt spent på matserveringen (det er jo flyturens høydepunkt!). Men før dette gikk man rundt for å ta opp mulige bestillinger på varmmat. Man kunne få currywürst til 6.50 euro eller en kylling på pasta for 9.90 euro. Tror ikke noen bestilte noe av dette, men det er jo positivt at man har muligheten. Deretter gikk man rundt for å selge øretelefoner, noe jeg synes var noe unødvendig på en så kort tur.
Matserveringen begynte bakfra. Visste at ”soft drinks” var gratis, og det ble tydelig annonsert at alkoholholdig drikke kostet. De skulle ha 2.50 euro for en Warsteiner, noe jeg bestilte. I tillegg tok jeg en kaffe (gratis). Man fikk også valget mellom kalkun- eller oste-sandwich. Valgt fuglen. Brødet så ganske tørt og grått ut, men smakte langt bedre enn fryktet. Godkjent, selv om brødet var ”litt på den smuldrete siden”. De kunne utstyrt oss med tannpirkere også.
Man gikk ikke rundt med serveringstralla mer enn en gang. Jeg kunne kanskje tenkt meg ytterligere en øl, men hadde for så vidt ikke det helt store behovet. Så hadde jeg tenkt å kjøpe en liten AB-souvenir i form av en et nøkkelbånd, men de var ikke tydelig nok/oppmerksomme nok når de gikk rundt. Så det ble ingen handel.
Underveis ble det vist litt info samt det som må ha vært en Friends-episode eller lignende. Har aldri skjønt hvorfor man skal sitte å glo på gamle amerikanske tv-serier i lufta… Men en artig sak dukket opp ca 15 min før landing. Det var et interaktivt kart over området vi fløy over, med ”utsikt” fra bl.a. cockpit, og en oversikt der man kunne se flyet i forhold til terrenget. Dette var fine saker!
Flytiden fra Oslo er bare 1 time og 20 min, så da kan man jo undre seg over hvorfor man ikke drar oftere?!? Så straks man når kysten, begynner nedstigningen. Innflygningen over Berlin var intet mindre enn spektakulær! Utsikten og følelsen av å fly over Berlin var nær verdt billettprisen alene. I nydelig vær landet vi fra Vest mot Øst og Tegel.
Landing nøyaktig på tid. En buss tok i mot oss. Og en buss var nok denne gangen. Bussturen var maks 100 meter. Vi landet på en sideterminal til hovedterminalen på Tegel, noe som umiddelbart var litt forvirrende, men det tok ikke lang tid å finne fram til bussen. Kun 2.10 euro inn til Sentrum og Alexaderplatz, der jeg hadde mitt rom i 27. Etage på Park Inn.
Oppsummert: En fantastisk bra tur med AB. Ja, faktisk vil jeg si at de i stil nesten overgår Lufthansa. Behagelig stemning om bord. Nytt fly. Gode seter. God plass! Jeg nøler ikke med å utrope dette som en av de beste flyturene jeg har hatt noen sinne!
Poster bildene under her. Merkelig hvor uklare de her. Men la gå...