I rettferdighetens navn synes jeg det er greit å minne om at Friendship er blitt produsert i 793 eksemplarer (
http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_27) og fløyet utrolig mange timer i de årene typen har eksistert; den første i kommersiell drift ble satt i arbeid hos Aer Lingus i 1958 (!). Jeg lurer på hvor mange timer hjemlige Busy Bee/Air Executive fløy med typen, men det kan ikke vært rent få.
SAS harforøvrig også operert F.27 på ruter i Norge og Norden.
Hvis man tar en titt på statistikken hos aviation-safety.net er det riktignok avskrevet 162 maskiner, stort sett i litt sydligere strøk. I vårt nærområde har Icelandair mistet én (Vågar, 1970) og Maersk to (Bornholm, 1969 og Vågar, 1975). Burmeserne har forøvrig mistet hele 14 av de 162. Jøje meg.
Det er avskrevet fem F.50 - hvor mange av dem som reelt sett er F.27-050 vet jeg ikke. ;-) Som en kuriositet tar jeg med at hvis man legger sammen antall avskrevne An-24 og An-26 (som er offisielt kjent) kommer man opp i 252, fremdeles ifølge aviation-safety.net.