Nå var det vel ikke "de ansattes organisasjoner" som anbefalte kjøpet av Braathens, Spanair, Blue 1, Estonian, Air Baltic, eller som anbefalte at man splittet ett selskap opp i fire operative driftsenheter, og skilte ut cargo, handling og teknisk i egne selskaper. Ingen må være i tvil om at det i
SAS som i alle andre selskaper og firma er eierne gjennom styret som "styrer skuten", men i likhet med alle andre selskaper med annet enn flyktig og ufaglært arbeidskraft har "de ansatte" ofte rimelig stor bransjeerfaring og -kompetanse, og har en relativt kvalifisert mening om hvilke trekk som vil sikre arbeidsplassene og en viss bransjestandard både på kort og lang sikt. Dagens ledelse vet dette, og har klart å benytte en samarbeidslinje istedetfor "oss" og "dem" for å etablere en felles virkelighetsforståelse, felles mål, og felles virkemidler for å nå de målene.
Jeg har stor respekt for Peter Warren som finansmann, og lytter når han snakker. Samtidig er det mange andre "eksperter" der ute med meninger om ditt og datt, men vi skal ikke glemme at det er bankene, finansinstitusjonene og de "smarte" rådgiverne som har ført verdensøkonomien ut på dypt vann. Det er nok best å la de som er flinke til å drive på med flyselskap fortsette å gjøre det...