View Single Post
Old 01-04-2009, 23:25   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Aeroflot har 40 års jubileum for Oslo-ruta

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva slags materiale er det Moskva-ruten har gått med opp gjennom årene? Og har du oversikt også når de byttet?
Hei
Seint hjemme etter lang dag, og jeg skal skrive mer nøyaktig når helgen kommer...

Men, tatt rett ut av det jeg husker...
Moskva-ruta gikk med standard Tu-134 de ca 3 første årene, deretter oppgradert til Tu-134A. (mer og mer fra 1972... )
Det gikk ikke mer enn maks 2 år før de startet å komme på lørdag også.

Skiftet fra Tu-134A til Tu-154A(veldig kort tid) og Tu-154B var ca 1977.
I denne perioden var det påfallende at det stadig kom nyere maskiner på ruta år for år... (på ´90-tallet ble det nesten omvendt..)
Så skiftet de igjen fra stadard Tu-154B2 til mer og mer Tu-154M fra ca 1989 og utover... Hvilket betyr at Tu-154 var i drift på Oslo-ruta i over 30 år !!!
Dette ble skrevet om da den sluttet i august i fjor.
Det var vel først på ´90-tallet de økte med antall dager, dette har jegn ikke i hodet lenger, men må sjekke tabeller. Men daglig kom de ikke før etter flyttinga til OSL.

Ruta fra Leningrad, også den via Stockholm, kom inn på fredager i 1973 eller 1974, og med Tu-134A fra starten av.
Siste halvdel av ´80-tallet kom Tu-154B også på den ruta, men det kunne komme Tu-134A som vikar flere år etterpå.
Denne ruta gikk aldri mer enn en gang i uka, og ble kuttet ikke så lenger etter flyttinga til OSL, jeg husker ikke når...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote