Quote:
Originally Posted by Someone
Hva slags materiale er det Moskva-ruten har gått med opp gjennom årene? Og har du oversikt også når de byttet?
|
Hei
Seint hjemme etter lang dag, og jeg skal skrive mer nøyaktig når helgen kommer...
Men, tatt rett ut av det jeg husker...
Moskva-ruta gikk med standard Tu-134 de ca 3 første årene, deretter oppgradert til Tu-134A. (mer og mer fra 1972... )
Det gikk ikke mer enn maks 2 år før de startet å komme på lørdag også.
Skiftet fra Tu-134A til Tu-154A(veldig kort tid) og Tu-154B var ca 1977.
I denne perioden var det påfallende at det stadig kom nyere maskiner på ruta år for år... (på ´90-tallet ble det nesten omvendt..)
Så skiftet de igjen fra stadard Tu-154B2 til mer og mer Tu-154M fra ca 1989 og utover... Hvilket betyr at Tu-154 var i drift på Oslo-ruta i over 30 år !!!
Dette ble skrevet om da den sluttet i august i fjor.
Det var vel først på ´90-tallet de økte med antall dager, dette har jegn ikke i hodet lenger, men må sjekke tabeller. Men daglig kom de ikke før etter flyttinga til
OSL.
Ruta fra Leningrad, også den via Stockholm, kom inn på fredager i 1973 eller 1974, og med Tu-134A fra starten av.
Siste halvdel av ´80-tallet kom Tu-154B også på den ruta, men det kunne komme Tu-134A som vikar flere år etterpå.
Denne ruta gikk aldri mer enn en gang i uka, og ble kuttet ikke så lenger etter flyttinga til
OSL, jeg husker ikke når...