Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass
Luftfartstilsynet har innført nye krav til sikkerhetsområder på siden av rullebanen, samt foran terskel og etter baneende. Hvis man skal opprettholde dagens banelengder, må man forlenge rullebanen pga kravet om større sikkerhetsområde etter banenede. Avinor vil selvfølgelig tilfredsstille kravet til nye sikkerhetsområder. Avinor sliter med investeringsevnen i disse nedganstider (regner med at de fleste her på forumet har registrert at det er nedgang i innenriks flytrafikk også) og derfor har noen foreslått å skyve på prosjekter som ikke dirkete går på overholdelse av sikkerhetskrav. Det vil nok bli jetfly i Tromsø i fremtiden også, men det vurderes altså om man skal vente litt med en mulig baneforlengelse inntil Avinor har mere penger å investere. Konsekvensen av å vente kan være at fly, primært om vinteren, må ta av med reduserte avgangsvekter - noe som igjen får konsekvenser for rekkevidde eller antall pax ombord.
Espen
|