Takk for at du delte denne innscanningen med oss, Odd!!
Flytypen var DC-4, den ruta ble fløyet fast fra 1949 til 1954.
SAS-avtalen fra 1951, gjorde at de ikke fikk fornyet konsesjonen i 1953.
I følge en artikker om norske Dakotaer i et gammlet NFF-kontakt nummer, skriver Kai Hagby at ruta av ulike grunner ofte ble snudd i Amsterdam, og derfor gikk BU´s første DC-3 LN-
PAS i fast rute Oslo-Amsterdam særlig sommeren 1950 og ´51, skriver han.
Jeg tor denne ruta var den første som ble fløyet med DC-4 fra Fornebu, da de startet opp våren 1949. Første stoppet var jo på Sola, så de tanket vel opp flyet der.
Jeg vet ikke hvordan dette med overnatting fungerte, men det må jo være inkludert i prisen!
Til gustavf som spurte hvor lenge de holdt på med disse kenguru-rutene, så er svaret at dette var slik det fungerte frem til og med første halvdel av 1950-tallet.
DC-4 hadde ikke lengre rekkevidde enn at
SAS f.eks fløy Oslo-Glasgow-Gander-New York, og ikke hadde de trykk-kabin heller.
Det er egentlig først de siste 20 årene det har blitt mest non-stop ruter...