Det er jo nettopp det som ligger i å være et nettverksselskap! Da vil enkeltruter alene kunne gå i underskudd, mens bidraget til nettverket er positivt. Om du legger ned én rute i et nettverk, vil det kunne ha negative effekter på hele nettet, og omvendt. Hvordan man regner inntektsfordeling i et nettverk er en utfordring i eg selv.
Problemet med
OSL-
EWR (som vel er debattert til det uendelige) var at denne ruten alene la beslag på én maksin, mens det i
CPH (og i mindre grad på
ARN) er en hub, som muliggjør en bedre utnyttelse av flåten samt mindre kostnader til teknisk vedlikehold (deler er dyrt både å ha på lager og ikke ha på lager) og crew.
CPH har dessuten bedre feed fra f.eks. Baltikum og Polen som er satsningsområder. Jeg skulle gjerne hatt en direkterute
OSL-
EWR, men næringslivet har mere å tjene på TO direkteruetr fra
CPH til New York, eller mulighet for flere direkteruter fra
CPH-hub'en. Med dagens regime ved innreise til USA er det aller beste å bytte fly i Europa, og fly direkte til ankomstbyen. Transfer i USA nå er et sjansespill...