Emirates som den mest kjente tjener ihvertfall penger og ser man fra siste halvårsresultat (Sommer halvåret 2008) så ser man også at det ikke er mye drivstoffsubsidier der da fjorårets høye drivstoffpriser dro ned resultatet kraftig
http://www.ekgroup.com/Images/Half_y...lts_Sep_08.pdf
Quote:
Strong business growth continues – operating revenues up 31%, passenger traffic up 11%, cargo tonnes up 13%
Positive outlook for next six months
Dubai, UAE, 10 November 2008 – Emirates Airline produced a net profit of Dhs 284 million (US $77 million), for the first six months of its current financial year ending 30th September 2008. This is down 88 per cent compared to Dhs 2.36 billion ($643 million) net profits for the same period in 2007, showing the impact of the record fuel prices earlier this year.
|
Og hvis man tar for seg Emirates sin siste årsrapport så ser man følgene
07/08 - Omsetning: USD 11.2B - Net Profit: USD 1,45B
Og de skriver også følgene
Quote:
The Emirates Group returned its 20th consecutive net profit ......
|
Så realiteten er at det er fullt mulig på å tjene gode penger på å være en "verdenshub" i Midt-Østen så lenge man er dyktige, har volum og et godt business case
Men selvsagt vil også disse merke krisen men de store som f.eks Emirates, Qatar Airways og Ethiad vil nok komme gjennom greit og muligens enda sterkere enn før når økonomien igjen snur