Hovedproblem for
SAS er rute- og traffik-strukturen.
Man har tunge ruter ex
OSL til
BGO/
SVG/
TRD og
TRO som man fyller. Og man har meget tynne ruter som - jeg for min del sier det helt klart - skulle har trukked seg ut med dagens kostnads-struktur.
Samtidlig har man en utrolig "peaked" traffik-struktur.
Morning-rush inn til
OSL (og i mindre grad utifra
OSL) og Evening rush ex
OSL. I disse tider kan du fylle en 737 i de forskjellige varianter til de fleste destinasjoner. Med unntak av 2-3.
Problemet oppstar for
SAS mellom 11.00 til 16.30. Da har man ikke traffik pa innenriks i stor stil.
Lar du flyene star i denne tid pa bakken, har du bare kostnader.
Bruker du den innenlands, vil du tape penger fordi du ikke fyller setene.
A bruke flyene utenlands til leisure etc har man prövd seg 2008, resultatet er kjent.
Man ma finne seg en balanse mellom peak-demands og off-peak.
Jeg for min del har oppfattning at man skulle sende flere -800er over til Sverige og erstatte -400/500 over tid med -700. Kapasitet av de -800er er for stor og skaper de omtalte problemer. Ja, CASK av en -800er er lavere enn av en -700er, mens dersom jeg ikke fyller setene, er dette svada.
Antall flyene ma justeres ned.
Dette vil har innvirkinger pa distriktene.
OSL-
BGO/
TRD/
SVG/
TRO er safe, mens de andre vil merke dette. Sikkert vil de klage. Mens - dette er livet. Har du volum, har du flygninger.
Smart rotations.
Bruk CRJ900 pa dedicated lines.
Da kan man basere flyene i
CPH, og ha likevel en del ruter i /fra Norge flydd med disse.
CPH-
SVG/
BGO og
SVG-
BGO er klare kandidater, mens ogsa de ruter fra
OSL til
MOL og
KSU.
Slutt med stolt, gir opp dette du ikke kan tjene paeng' pa.
Sikkert, det vil ikke gi "Hurra" skriker i Nord-Norge. Mens
SAS har ingenting a gi fra seg gratis. Dersom en rute er röd, er den död.