Merkelig. -
De trodde at det var trykkfall om bord, men det var det ikke. Det gikk en alarm i cockpiten som tilsa at det kunne være trykkfall, og da er det rutine at surstoffmaskene kommer frem og at flyet går ned i tykkere luft, sier Midteide.
Når trykket i kabinen synker slik at trykket tilsvarer 10000 fot, så starter alarmen, og når den synker til 14000 fot så faller maskene automatisk.
Men, der er i tillegg 3 instrumenter som
viser hva som skjer med trykket. En viser hvor fort trykket i kabinen øker eller minker, en viser hvor stort trykket er i
PSI, og en viser hvilken flyhøyde trykket i kabinen tilsvarer. (I tillegg så merker man godt på ørene hvis kabintrykket gjør noen "sprell")
Man skal kun droppe maskene manuelt hvis man ikke klarer å styre trykket i kabinen, og forventer at den vil synke til over 14000 fot. Hvis alarmen uler mens 3 instrumenter + ørene dine sier at alt er i orden skal man ikke droppe maskene.