View Single Post
Old 11-04-2005, 08:23   #1
LN-BIZ
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
Default Andenes bør bli regional storflyplass

– Andenes bør bli regional storflyplass
4.04.2005 - Alf Ragnar Olsen

Geir Maan mener både innbyggere i hele Vesterålen og næringslivet generelt vil nyte godt av å samle seg om Andenes som regionens storflyplass. – Fiskeri og reiseliv. Det vil gi oss lavere priser på flyreiser, bedre forbindelser og kan også utløse statlige midler til å bedre veinettet i regionen, sier Maan.

Geir Maan viser til et utspill av Høyrepolitikeren Ingolf Markussen fra Sortland, der han ber regionen stå samlet.

– Markussen viser til at regionen bør stå samlet, slik at Vesterålsregionen ikke blir tapere i forhold til Harstad-regionen i vårt distrikt. Da må folk i regionen vår være villige til å tenke nytt. Vesterålen bør samle seg om én flyplass for å få bedre kommunikasjoner sørover, og jeg forventer at folk som deler Markussens syn bør støtte dette utspillet. Vi har allerede én storflyplass i regionen - nemlig her på Andenes. Og denne flyplassen bør bli Vesterålens Hovedflyplass, mener Maan.

– En slik satsing vil innbyggerne og forretningsdrivende i hele Vesterålen tjene på. Næringslivet generelt vil ha glede av dette, men spesielt reiselivsnæringa og fiskeriene. For dette åpner for store muligheter både for flyfrakt av fisk, og charterturisme. I tillegg vil dette kunne utløse midler til bedre veier. For en tid tilbake ble det fra Samferdselsdepartementets side sagt at det var for mange småflyplasser i landet. Samtidig signaliserte man vilje til å bygge bedre veier i de områder hvor man samlet seg om én større flyplass. Nye sikkerhetsforskrifter krever en 150 meter lang sikkerhetssone i hver ende av rullebanen. På Andenes er ikke det noe problem, men for Skagen er det mer problematisk. Her må rullebanen forlenges for å få dette til. Trolig er ikke det mulig. Da må sikkerhetssonen tas av den eksisterende rullebanen i begge ender. Resultatet blir trolig at rullebanen blir for kort til at Dash-8-flyene kan lande her. Samtidig er situasjonen den at Andøya lufthavn kan ta imot Boeing 737-maskiner og tilsvarende fly uten problemer.

– Idag reiser mange av de nærmere 30.000 innbyggerne i vår region via Evenes når de skal sørover. Avstanden til Andenes er for mange kortere enn til Evenes, og dersom departementet viser vilje til å satse på bedre veier - kan reisetida kortes ned ytterligere. Dessuten går veien til Evenes gjennom til dels rasfarlige strøk. Det slipper man om turen i stedet går via Andenes.

– Dersom regionen står samlet om et slikt ønske, tror jeg både SAS/Braathens og Norwegian ville være interessert i å fly ruter via Andenes. Det ville i så fall gitt oss rimeligere flybilletter og ikke minst raskere reisetid sørover. Dersom viljen til å etablere en slik storflyplass er tilstede, ligger alt til rette for det. Det er gode parkeringsmuligheter på området, og både sikkerhetstjenesten og BRP-tjenestene er allerede på plass med stor kapasitet, sier Maan.

– Jeg håper saken tas opp politisk, og at både Regionrådet og kommunestyrene får dette på bordet. Blir man enige bør Vesterålsregionen gjøre et felles utspill overfor Samferdselsdepartementet, for å undersøke om viljen til å støtte opp med infrastrukturmidler og andre tiltak er tilstede. Avinor har for eksempel signalisert vilje til å senke avgiftene i Tromsø for å få til en ny direkterute til London. Kanskje noe liknende kunne være mulig her - for å få de store selskapene interessert i å sette opp ruter via Andøya? foreslår Maan.

http://www.andoyposten.no/m/art/?val=helesaken&nyhet=1112617774&mid=m436&a mp;vn=736&kid=1096892787

– Storflyplass vil gi enorme muligheter
Ordfører Jonni Solsvik støtter fullt ut tanken om å gjøre Andøya Lufthavn til Vesterålens Hovedflyplass. – Andøya er jo en storflyplass allerede. Utnytter vi dette potensialet vil det gi hele regionen enorme muligheter, sier Solsvik.

Ordføreren understreker at Andøya Lufthavn allerede er regionens eneste storflyplass.

– Her er det rullebaner og all mulig infrastruktur som er nødvendig - både sikkerhetsmessig og trafikkmessig. At Andøya er Vesterålens storflyplass er derfor et faktum. Men dette har ikke vært utnyttet. Årsaken til at dette ikke har vært en regional satsing før, ligger nok i at det tidligere har det vært forsvarsaktivitet her som gjorde det vanskelig å utnytte kapasiteten til sivile formål. Men nå er ikke lengre det noen hindring. Det vil være uproblematisk å la dagens militære aktiviteter kombinere med større sivil trafikk, mener Solsvik.

– Derfor er det bra tanken om å la Andøya bli Vesterålens Hovedflyplass trekkes frem nå. Her ligger det enorme muligheter som hele regionen vil tjene på å samle seg om. Vi kan sikre oss bedre kommunikasjoner og rimeligere flybilletter, om regionen blir enige om å satse på noe slikt. Både med tanke på fiskerinæringa og ikke minst det vi står overfor av muligheter med tanke på olje- og petroleumsvirksomhet her oppe.

– Grunnlaget for å lykkes med en slik satsing er så absolutt tilstede. SAS opererte med storfly til og fra Andenes i en årrekke, og med tanke på befolkningsgrunnlaget i hele regionen er det ingenting i veien for at rutene til og fra Andøya skal bli flittig benyttet. Jeg mener dette er et godt utspill, og er helt enig i at dette kan bli svært så vellykket. Men det krever at hele regionen samler seg om Andøya som hovedflyplass for regionen.

http://www.andoyposten.no/m/art/?val=helesaken&nyhet=1112617837&mid=m436&a mp;vn=736&kid=1096892787
LN-BIZ is offline   Reply With Quote