View Single Post
Old 18-02-2009, 17:09   #1
imm
ScanFlyer Crusty

KLM Med KLM til Asia

Jeg var veldi heldig og vant to billetter med KLM til valgfritt reisemaal. Vi diskuterte langt og lenge hvor turen skulle gaa. Vi var innom Karibien, Afrika, men endte opp med Asia. Vi booket til Kuala Lumpur hvor vi planla aa vare i 3 netter, foer vi reiste videre til Singapore. Der har vi noen bekjente, og vi booket 3 netter der ogsaa, foer vi skulle tilbake til KUL. Flybilletten KUL-SIN t/r kjoepte vi paa nettet for ca 1000 kroner (for 3 personer).

Avreisen fra Torp gikk ikke som planlagt. KLM har slitt mye med forsinkelse i vinter (se egen traad om KLM paa TRD - samme problem paa Torp). Vaar avgang ble godt over en time sen, og vi mistet forbindelsen i Amsterdam.
Vi satt foroevrig paa siste rad fra Torp, og det er ganske mye braak fra motorene saa langt bak i F70. Men bevares, vi hadde en fin tur, og mannskapet ombord var veldig vennlige. Uvanlig vennlige vil jeg si. Vi fikk til og med hver vaar flaske champagne som plaster paa saaret. Ikke galt!

Vi fikk ikke dekt overnatting i Amsterdam av KLM. Grunnen var naturlig nok at vi hadde vunnet billettene. Vi la oss inn paa Sofitel, og det var et greit hotell 10 minutter unna flyplassen. Vi dro inn til byen neste formiddag, men aa slite rundt med 3 trillekofferter i regn og blaast fristet lite. Vi rakk et kanalcruise og et cafe besoek. Saa dro vi tilbake til flyplassen og ruslet rundt. Jeg liker flyplassen, oversiktelig og grei, godt utvalg av butikker og serveringssteder.

Boarding paa KL907 gikk etter planen. B747-400 brukes paa den ruta, og det skulle bli min foerste tur med mix versjon av denne maskinen. Vi saa cargo ble lastet ombord bak, og det er imponerende hvilken kapasitet dette flyet har!

Ombord virket alt som normalt, helt til kapteinen sa at naa var det bare en lasteluke som skulle lukkes, saa skulle vi sette kursen mot KUL. Men tiden gikk, og ny beskjed kom. Luka lot seg ikke lukke, og teknikere var tilkalt. Det gikk mer tid, og ny beskjed kom: Flyet skulle lastes om, og luka lukkes manuelt. Jeg saa 4 containere ble tatt ut, saa kom ny beskjed: Flyet ble kansellert.

Vi ble sendt til transit service, og der ble det lang venting. Det tok ca 2 timer foer jeg kom til en skranke. Denne gang ble vi gitt hotell, og booket om til Singapore neste dag. Grunnen til det var at vi skulle bare ha 3 netter i KUL, og to av disse var allerede gaat. Lite poeng i aa komme til KUL paa ettermiddagen for aa reise til SIN neste morgen.

Det er naa 4 timer til avgang til SIN. Det er 777-200 som blir brukt paa denen ruten, og fordelen med det er ihvertfall at de har tv skjerm i stolsetene. Det er noe jeg setter pris paa.

Saa faar vi bare se da, om vi kommer oss avgaarde.

KLM ansatte har vaert fantastisk hyggelige og hjelpsomme hele veien. Vi har faat den beste servicen, selv om ting ikke har gaat som det skal.

Fortsettelse foelger!

IMM