Siden jeg har jobbet litt med
PRM og rullestolbrukere og direktivene som nylig ble innført, så mener jeg at alle norske "store og mellomstore" lufthavner har fått krav om å ha high-loader til bruk for rullestolbrukere som ikke kan gå trapp. Mulig kravet fylles av en elektrisk trappeklatrer. Dette krever en del opplæring av de som skal bruke utstyret, men dette er lovpålagt gjennom EU-direktiv, og Avinor har gitt ut anbud på tjenesten.
På
OSL mener jeg bestemt de har high-loader i tillegg til en rekke elektriske trappeklatrere for å få rullestolbrukere opp flytrapper. Dette har man gjort i en årrekke, og selvom det ikke er en optimal situasjon for rullestolbrukeren, mener jeg at man må veie det opp i mot en dyr gangbro. I tillegg har vi som sagt alle disse flyene der man uansett ikke kan bruke jetways - og hvor rullestolbrukerne uansett må bæres inn.
(Selv lille spinkle meg har klart å forsere trapper på alt fra 757 til DHC-8-100 via Avroer og Metro'er(sistnevnte spesielt lite gøy) - og det går jammen bra!)
Mener forøvrig at Sola har noen trapper - hvis jeg husker riktig fra gamle Braathens med innebygget rullestolheis.