En annen sak som man sjeldent tenker på her hjemme:
Ryanair har en god evne til å markedsføre ruten fra begge ender.
Det var få, om noen, spanske passasjerer da
SAS fløy Torp-Alicante.
Jeg tipper at det blir ganske mange spanjoler til Norge med ruten i sommer.
Det gjør det jo noe enklere å fylle flyene.
I tillegg får de sikkert en mer effektiv utnyttelse av crew, som jo i dette tilfelle kommer inn med flyet og flyr ned igjen. I
SAS sitt tilfelle møtte crew opp på Gardermoen, hadde briefing der, tok taxi (over to timers reise) til Sandefjord, og satt der og ventet på at flyet skulle lande. Da kom innkommende crew og tok taxi til Gardermoen. Arbeidstiden går mens man sitter på flyplassen eller i taxien. Den tiden burde heller brukes ombord i flyet.
Jeg har stor tro på at Ryanair klarer dette. Men det finanskrise, og alt kan skje. Med dette har Ryanair 16 destinasjoner fra Torp, og spørsmålet er hvor stort er markedet fra denne flyplassen. Hvor mye kan man vokse?