View Single Post
Old 07-01-2009, 18:35   #556
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Oljerelaterte inntekter står for ca 1/3 av alle inntekter den norske stat har. Enkelt og greit, uten oljen hadde Norge vært et delvis tilbakestående land.
Folk får juble eller ikke juble hvis de sparer noen tusenlapper i løpet av ett år på bensin når oljeprisen er lav, fakta er at oljepengene på bok er med på å finansiere mye i dag og enda mer for våre etterkommere. I dårlige tider har staten muligheter til å spytte inn X antall milliarder for å redusere arbeidsledighet osv.
Jeg kjører ca 12 000km i året (900liter) så det er temmelig likegyldig for meg om bensinprisen er 9kr eller 14kr pr liter.

Denne diskusjonen har vel gått på repeat de siste 50 innleggene nå
Ja, det blir en del repeat, men faktum er vel heller at olja har blitt mer av en hvilepute slik at Norge faktisk ikke trenger aa gjoere saerlig innsats for aa skaffe arbeidsplasser, Se paa Sverige, Finland og Danmark. Norge hadde garantert klart seg like godt som disse landene selv uten olje, ingen er i naerheten av aa vaere tilbakestaaende. Paastanden din er som aa si at vi er dummere enn vaare nordiske venner og har vaert tilbakestaaende uten olje. Heftig paastand spoer du meg.

Oljen finansierer lite og er ikke i naerheten av aa staa for 1/3 av inntektene til den norske stat. For en fyr som er rimelig egoistisk, synes jeg det blir litt selvmotsigende aa si at du er bekymret for fremtidige generasjoner.

Vi har nemlig ett meget hoeyt skattenivaa i Norge, rekordhoey salgsskatt (moms), rekordhoeye avgifter paa det meste samtidig som man har elendig eldreomsorg, pensjon og kommuner paa fattigkassa.

For folk med fast jobb, forsikringer og 401K plan i USA (ca. 75% av aller amerikanere) har en MYE bedre omsorg, helsemessige benefits og alderdom enn det man har i Norge. Det er kun folk som er arbeidsledig over 18 maaneder, folk paa sosialen og ufoeretrygdede som har det bedre i Norge.

Saa kom ikke her aa si at oljen foerer til ett bedre Norge, det foelte ikke jeg de 34 aarene jeg bodde der.

That said, Oljeprisen faller som en stein i dag. Ned 7% til naa.
Tommy777 is offline   Reply With Quote