På restaurant er det vanlig å servere champagne i høye, smale glass. Normal porsjonering av champagne i forhold til pris pr glass er 10-12 centiliter. Og da er slike glass normalt fulle. Jeg hadde blitt gretten om jeg hadde bestilt et glass champagne på restaurant og glasset bare innholdt halvparten.
Nå er det ikke slike glass
SAS bruker. Men de er ikke mye store de heller. Og om det er 10-12 cl champagne i dem når de serverer dem halvfulle, tviler jeg sterkt på.
Når det gjelder rødvinsserveringen til maten er det egentlig på samme viset. Og jeg er jo helt enig i at det ikke er normalt å servere breddfulle glass på restaurant. Men restauranter bruker mye større glass enn
SAS. At
SAS bruker mindre glass og lite vin oppi gir bare passasjerene irritasjon. Dette hadde ikke vært noe problem om de var raskere ute for å tilby påfyll, men det er der
SAS svikter. På Thai er de rundt hele tiden og tilbyr påfyll. Hos
SAS måtte jeg vente nesten en halvtime før de kom å tilbød påfyll. Og det var etter at jeg hadde trykket på knappen 3 ganger. På en restaurant hadde det vært mye lettere å få fatt i en servitør for å få mer vin!
BF