View Single Post
Old 29-12-2008, 18:27   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: London Heathrow-Warszawa-Wroclaw-Oslo

20. desember 2008, kl. 21.20:
Norwegian DY1019 Wroclaw (WRO)–Oslo (OSL),
Boeing 737-300

Tre måneder siden forrige flight med Norwegian, og etter ganske mange dårlige opplevelser hos Kjosern, var jeg spent på hvordan dagens flight ville bli. Det var satt av to innsjekkingsskranker på flyplassen, men vi måtte stå femten minutter i kø ettersom folk ble sendt frem og tilbake for å betale for bagasje og overvekt. I stedet for å stemple ombordstigningskortet, som er vanlig praksis i Norge, måtte folk legge igjen pass i innsjekkingen og gå i en egen skranke for å betale, fylle ut skjemaer og få "nødvendige" stempler og kvitteringer. Så måtte de gå tilbake til innsjekkingen og hente pass og ombordstigningskort. Ettersom omtrent alle måtte betale for noe ble dette utrolig lite effektivt.

Det er ikke mulig å reservere seter på forhånd på Norwegians flygninger til og fra Wroclaw, men jeg ba pent om å få seter på første rad ved innsjekkingen, og det var ikke noe problem. Sikkerhetskontrollen tok lang tid og en idiot av en kontrollør skulle putte alle bagasjeenheter ned i en kontrollkasse fra Ryanair. Omtrent all bagasje var selvsagt for stor for Ryanairs begrensede mål, også vår. Jeg ble passe forbanna og påpekte at Norwegian opererte med andre mål enn Ryanair – og at det var uprofesjonelt å gjøre det på denne måten. Kontrolløren, som var kledd i militæruniform, ble litt snurt, men sa at hvis vi reiste med Norwegian, kunne vi bare gå gjennom. De hadde visst ingen begrensninger på bagasje, i følge han.

Maskinen ankom omtrent på avgangstiden, og vi ble derfor nærmere 30 minutter forsinket. Det var Norwegians første fly, LN-KKF, som skulle fly oss opp til Oslo. Dette ble min niende tur i maskinen som tidligere hadde Fritjof Nansen på halen. Maskinen ble levert til KLM i 1989 og fløy vekselvis for KLM og Transavia helt til den kom til Norwegian i 2002. Den har ikke fått nye seter, men de opprinnelige er ikke så verst og vi satt ganske komfortabelt på sete 1A og B. I dette flyet er det en vegg foran første rad, og selv om benplassen med dette blir litt dårligere, blir reisen litt roligere ettersom kabinpersonalet og folk i dokø ikke tråkker deg på føttene. Det var cirka 50 prosent fullt på denne avgangen som Norwegian for øvrig flyr på onsdager og lørdager. Det er ofte rimelige billetter på denne ruten, vi betalte 299 kr.

Det var tre hyggelige norske flyvertinner om bord, og disse gjorde alle en god jobb på denne flygningen. Gode presentasjoner over høyttaleren, flere smil og hyggelig kommunikasjon med de reisende. Norwegian har gjort flere endringer i menyen i løpet av året, og jeg kjøpte en foccacia og en cola til 60 kr. Registrerte at Norwegian har fått sin egen design på forpakningen, ikke verst! Registrerte også at foccaciaen var produksert for seks dager siden og at den skulle gå ut om to. Åtte dagers holdbarhetstid høres vel mye ut, men den smakte godt til tross for at den var litt tørr.

Det var stjerneklart og vi hadde nydelig utsikt hele veien opp til Oslo. Polske, danske og svenske byer ble passert før vi nådde Oslo og senere landet på 01L, noe som er litt uvanlig. Vi parkerte på fjernparkområdet ved innenrikspiren og ble busset inn til terminalen. Bagasjen kom etter femten minutter.

Konklusjon:
Hos LOT var både mat og smil varme og jeg hadde to hyggelige flygninger hos dem, og da særlig den første fra London til Warszawa. Norwegian-flygninger er ofte ganske like, men besetningens humør og innstilling gjorde at denne turen ble hyggelig sammenliknet med tidligere reiser med Norwegian.

Tidligere rapporter:
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester
Manchester-Dublin-Wroclaw-Edinburgh
Manchester-København-Bergen-København-Manchester
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands
Oslo-London City Airport-Manchester
Oslo-Manchester-København-Oslo
Oslo-Wroclaw-Oslo
Oslo-London City Airport-Oslo
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp
Oslo-København-Manchester-København-Oslo
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo
Oslo-København-München-Lyon-Oslo
Oslo-Bristol-Oslo
Oslo-Barcelona-Oslo
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen
Rygge-Istanbul-Rygge
Bergen-Paris-Oslo
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen
Oslo-Madrid-Oslo
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo
Bergen-Torp-London Stansted-Torp
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo

Last edited by FlightDeck; 29-12-2008 at 18:46.
FlightDeck is offline   Reply With Quote