Quote:
Originally Posted by KennethGS
Hva taket angår, så har det kommet flere gode eksempler i denne tråden som illustrerer hvorfor RSL burde visst om dette taket, FØR de baserte seg på å selge 50 boller for å gå rundt, med en konsesjon på 20 boller, for så å begynne å klage på dette når de har solgt 10 boller...
Bare tanken på at de basert hele prosjektet på å selge 50 boller for å gå rundt, som en nyetablert lufthavn på østlandet, gjør at jeg sliter med å gå oppreist og puste samtidig, mellom latterkrampene...
|
Merkelig at man skal gjenta fakta hele tiden overfor presumptivt intelligente mennesker.
Det eksisterte ikke noe tak for passasjertall i den opprinnelige konsesjonen, den som lå til grunn for utbyggingen av lufthavnen, kun en varslingsplikt når man nærmet seg et tall.
Jeg har to ganger tidliger lagt link til konsesjonen, slik at folk ikke behøver å tro meg på mitt ord, men lese selv. Konsesjonen åpner også helt klart for muligheten til å endre betingelsene.
Passasjerantallet ble et solid tak som "takk for sist" da
MLR fikk utvidede åpningstider. Det er denne nye restriksjonen som nå skaper problemer. Hvorvidt man selger 10 eller 20 boller i dag er vel egentlig uinteressant. Enhver bedrift lager vel prognoser og ser etter utviklingsmuligheter, og hvis prognosene for
MLR sier at Norwegian alene vil generere passasjertall som nærmer seg taket, er det vel klart at det blir vanskelig å være attraktiv for nye aktører.
Men etter mitt syn kan man mene hva man vil om passasjertall og
RSL handlinger hittil.
Jeg mener det heler koker ned til ett eneste spørsmål: Har staten anledning til å foreta konkurransevridning til fordel for egne lufthavner og til ulempe for private aktører?
Noen fornuftig begrunnelse for et tak på antall passajerer er vanskelig å se. Konsesjonen tillater allerede 21000 fly, og det har vel ingen betydning for miljøet hvor mange passasjerer som sitter på i disse flyene? Da står vi igjen med den dårlig skjulte agendaen om å verne om trafikken på Avinor sine lufthavner. Forståelig nok, ut fra det faktum at pengemaskinen
OSL finansierer luftfarten i distriktene. Men er det lovlig?