Quote:
Originally Posted by TOS
For transport kan dere f.eks. kjøpe et Oyster Card som gir dere det billigste alternativet for reiser på buss/Tube, eller alternativt dagskort.
|
Oyster er genialt og billig. Du slipper å tenke på om du trenger dagskort eller ikke, fyll på litt penger og så stopper fratrekkene når du har kommet opp i dagskortpris. Husk at dagskortpris på Oyster eller vanlig papirversjon er omtrent 50% billigere etter kl. 0930.
Ellers så aner jeg ikke hva dere liker, men her er noe ferskt fra hukommelsen:
Mange billige 4 og 5-stjernes hoteller i London i helgene (ukedagene er det mye dyrere, ja). Prisene er i helgene på linje med mer lugubre turistklassehoteller. Benyttet meg av disse
http://grangehotels.com/ sist jeg var der, og fikk topp hotel til rundt 70
GBP/natt.
http://www.hotels.com er en god hjelp, men sjekk også hotellets hjemmesider. Hvis du finner deg et hotel der du har mulighet for flere linjer på undergrunnen så er det et pluss. De tre siste gangene jeg har vært i London har Circle/District-line vært stengt i helgene pga. oppgradering (sist i november). Da er det kjekt å ha et annet alternativ i nærheten.
Mye man kan si om fly. BA er min favorit til
LHR, og har ofte greie priser både på turist (fra 1500 t/r) og business (fra 3000 t/r) hvis man er ute i god tid. De er omtalt i flere Trip-reports. En ting jeg pleier å sjekke er transport til/fra flyplass ifht. flytidene. Eks. kan du ikke ta t-banen til
LHR søndag morgen for å rekke morgenflyene, da må du ta tog eller taxi. Er jo også kjent at folk har blitt stående uten togforbindelse på
STN når kveldsflyet inn er litt forsinket.
Museer som British Museum og mange andre offentlige museer har gratis inngang så da kan man jo lettere bare stikke innom et par kortere turer i stedenfor å føle at man må bruke en hel dag fordi man har betalt for å komme inn. Kombiner et besøk på et av museene i Greenwich med det å ha "been there done that" med et bein på østlig og vestlig halvkule. (Docland Light Rail går ut dit, januar er ikke akkurat båttid men båttruen er også fin)
Omårdet Soho, samt området nord for Leicester sq - Covent Garden syder og koker av nye butikker, restauranter m.m. ifht. for 15 år siden. Var også mer enn nok å velge mellom i mat og drikke langs Tottenham court rd/Goodge st og tilstøtende gater, som lå i gangavstand til hotellet mitt sist gang.
London Eye (det stooore pariserhjulet) kan kanskje være noe dersom vært er fint. Har ikke vært oppe i det fordi det har vært dårlig utsiksvær de gangene jeg har vært der.