Quote:
Originally Posted by RolfL
Ser att nr. 2 är tillv. nr. 15211 , har du tillv. nr. på C-GIAW/OY- KFA ? Bör väl vara någonstans mellan 15190 - 15210. För nostalgiker: OY- KFA var ursprungligen avsedd för B.747 OY- KHA/LN- AEO.
|
Nei, dessverre. Når flyene er på production line så har de "tillv nr" 1xxxx. Her er det to "lines": En for vingen og en for resten av flykroppen. På slutten av de to "lines" så blir vingen koblet sammen med flykroppen med 8 bolter, wheels blir koblet til, og flyet taues over til neste hall, som er "final assembly".
Her blir flyene påmontert motorer, får interior og instrumentation, blir lakkert, og klargjort for flyging, og får midlertidig kanadisk registrering. Det har sikkert fremdeles et 1xxxx nummer internt hos Bombardier, men de må nå registreres for å kunne testflys, og får derfor klistret et midlertidig kanadisk registreringen på halen som er synlig. Men på nosewheel well kan du se den endelige registreringen: Der er det tillatt at den danske registreringen står: Så derfor er registrering på halen til
SAS CRJ900 #1 på halen C-GIAW, mens det på nesehjulet står OY-
KFA.
Vi er nå 15
SAS piloter på trening her i Montreal, og 3 av oss skal samen med 2 testpiloter fra Bombardier og 2 mekanikere fly flyet til
CPH førstkommende tirsdag. I morgen (i dag i Norge) så skal vi ha en skikkelig release dinner inne i Montreal. Så da er alle klare til tirsdagen; noen av oss i simulatoren, og noen av oss via Goose til
CPH.
Men igjen: Jeg har vært i sikkert 30 cockpiter, men A
LDRI opplevd maken til kvalitet som i CRJ900. Neste gang du er ute og fly: spør om du får lov til å gå inn og knakke på et eller annet panel. I de fleste fly sier det klakk-klakk, i 900en sier det bare dunk-dunk...