Men det var jo
GOL denne posten skulle handle om.... Selskapet har på mindre enn 10 år vokst seg til et av de største flyselskapene i Brasil og har en flåte bestående av B737NG og B737
SPF (short field performance).
Billettbestilling hos Gol er fremdeles et lite helsike dersom man vil bestille fra Europa. Web-siden forteller at man kan betale med internasjonale betalingskort. Man går deretter gjennom en temmelig omstendelig bestillingsprosess, masse vinduer med info som skal fylles inn, får man til slutt ender opp med en "transaction failed"-beskjed. Dermed var det bare å innse at Cash fremdeles er King i Brasil og bære med seg godt en haug med Real over til billettkontoret på flyplassen i Rio. Men sannelig min hatt! Der hadde de fått en kort-terminal som tok Master- og Visakort. Og den funket!
Når man ser bort fra billettbestillingen, så har Gol et velsmurt maskineri. Servicen ombord i flyene er standarisert. Det er ikke noe salg ombord, hverken av mat, drikke eller non-food. Også jeg da, som hadde gledet meg til å kjøpe en pils....
Istedet får man litt å bite i samt et glass juice eller brus. På lengre flygninger tar betjeningen en ekstra tur med serveringsvogna gjennom kabinen.
Mange flygninger i Brasil skjer etter melkeruteprinsippet, dvs. at man har en eller flere mellomlandinger. Vi var en svipptur nede i Aracaju, der ble flyet ryddet for søppel (og avstigende passasjerer) før vi fortsatte. Ventetiden ble brukt til å kikke bort på en A320 fra
TAM som fløy vinge-mot-vinge med oss på turen nordover. Dette selskapet er i ferd med å modifisere dekoren på flyene sine. Jeg synes resultatet blir ganske bra.
Som oppsummering synes jeg det er greit å reise med Gol. På flygninger i Brasil er dette et av mine foretrukne selskaper.