Hadde egentlig ikke tenkt å skrive så mye tripreport om denne turen, siden jeg regnet med at det ble mye av det samme som i sommer (se link nederst). Men etter noen antydninger om at det var forventet en rapport så kommer en liten sak, litt om fly og mye om et hotell.
Executive summary:

BA leverer som normalt det man forventer

Sofitel på T5 var ikke "alt for mye å skrive hjem om", så da blir det litt skriverier av det.
Utreise 14. nov: OSL-LHR BA761 ClubEurope A319 G-EUOA
Innsjekk på nettet dagen i forveien, sete 3A ble foreslått, så da slo jeg til på det. Flytoget til
OSL, security var raskt gjennomført og innom
OSL-loungen for litt mat og en rask forum-sjekk (trodde jeg). Har alltid hatt med egen PC tidligere i loungen, så jeg hadde ikke sjekket at de maskinene som stod der. Der kom man ikke ut på det store Internettet...... Ingen krise, men irriterende.
Tasset ut til enden av piren, og ved siden av BA stod en 767 til
FLL og holdt på med boarding. Minibussen til London ble boardet 20 minutter før avgang, og det var en maskin fra rundt 2001 tror jeg. 5 rader med CE-klasse, og fullt hus foran og bak. Var sågar utdeling av seter til standby-pax i gaten. Som vanlig en del som antagelig trodde det var
BOB-mat, for de kom balanserende med kaffekopper og vannflasker.
Greit interiør og hyggelig crew (fire stk i kabinen) ønsket velkommen om bord. Fant meg plass på 3A og fikk et eldre ektepar foran meg, det var da jeg tenkte at dette blir det sikkert trip-report av. De kom drassende med ganske mye håndbagasje (plastposer m.m.) og fikk satt seg ned på A og C (B-setet er jo slått sammen til så der greide ikke gubben å sette seg ned). Etter litt om og men fikk de tak i en av crewet fordi nakkestøtten var i veien. Og på høflig engelsk vis ble den etter litt tukling demontert og området bak ble rengjort. Så kom neste punkt på programmet - klargjøring for avgang. Ekteparet hadde med seg en ganske stor plastpose som de ville ha på setet mellom seg eller på gulvet. De ville ikke purseren, det ville den gamle damen. Purseren forsøkte å argumentere med sikkerhet, og da drar damen opp et A4-ark der det er limt på 4 bilder av en lysekrone. Det var nemlig den de hadde i en eske i posen. Og siden det var en så pen lysekrone måtte de jo få lov til å ha den mellom seg! Til slutt havnet den opp i hattehyllen på en høflig men bestemt måte. Det ble push-back på tid, fjerning av is på vingene og vi var i lufta ca kl. 8. Vi klatret til FL380 og det var så vidt on top den dagen. Varme kluter kom, engelsk frokost ble servert, varme rundstykker, wienerbrød og croiss....croass....kroassanger (ja dere skjønner). Ellers ingen store begivenheter da ekteparet foran sikkert hadde duppet av.

Vi hadde antagelig oppført oss pent og skutt blink, for det ble ingen strafferunder over London. Rett inn på 27R og ved gate før rutetid. Terminal 5 er jo fin, flott, ny, full av avansert elektronikk
MEN chocks kunne de ikke finne. Så lenge de ikke fant chocks kunne de ikke kjøre frem gangbroen. Kaptein Speaking beklaget, og omtalte surret som "absolutely stupid". Etter rundt fem minutter hadde de funnet noe å dytte under hjulene så vi fikk gå i land. Immigrasjon var rask, Oystercard ble fyllt opp og en fem minutters pause før jeg gikk ned til Tuben (dagskortet går ned med 50% etter kl. 0930).
Så forresten en gammel traver under innflyging (nederst til høyre)

Før jeg etteroppfordring tar historien om Sofitel vil jeg benytte anledningen til å anbefale det tekniske museet i London. Det er gratis inngang, koster £1,10 å oppbevare en koffert og ligger nær South Kensington tubestatsjon der
LHR-banen stopper. Med andre ord praktisk f.eks. på vei ut til flyplassen. Museet spenner over alt fra fly og romfart til vannklosettets utvikling.
SAS er representert med to flighter:

Til EB - kaffemaskiner før Nepressoens tid!

Og rundt 50 flymotorer fra stempel til jet: