View Single Post
Old 18-11-2008, 02:17   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

BD906/15nov BEY-LHR A321-200 G-MEDF Sete 3F

Etter en meget kort tur i bingen på hotellet var det bare å komme seg opp til den ventende drosjen kl 0530.
Turen ut til flyplassen gikk unna så det kostet på en nesten bilfri motorvei, og jeg tror det tok knappe 10 minutter.
Før man slipper inn til innsjekkingsområdet er det sikkerhetskontroll med gjennomlysing av både handbagasje og innsjekket bagasje, noe som gikk raskt og smidig såpass tidlig på morgenen.
Innsjekk hos BMI gikk også veldig raskt og greit. Ingen i køen på biz-innsjekk, mens økonomikøen var lang.
Passkontrollen var noe mer omstendelig på utreisen enn på innreisen, og det var nok tildlig på morgene for passkontrollørene etter humøret å dømme.

Vel gjennom alle barierrer fant jeg fram til loungen for alle andre selskap enn Middle East Airlines, som hadde en egen sådan.
Her var det en sparsommelig servering, med kaffe , leskedrikker og noen kjeks. Ikke mye til frokost nei.
Det var lite folk i loungen, bare 3-4 stykker inkl meg selv.
Meget gode skinnstoler forresten, og fin utsikt mot Tarmac.

Utsikt til MEA flåten, tatt gjennom et relativt skittent vindu

Utsikt til andre flyselskap .. samme skitne vindu.

Dagens transport , G-MEDF . A-321 denne gangen.

Ombordstigningen startet tidlig, og denne gangen var det et våkent og opplagt crew som stod klare i galley og ønsket velkommen.
Helt fullt fly bak gardinen, og 3-4 ledige seter i biz. Min sidemann skulle egentlig ha reist med AF via CDG til Washington, men grunnet streiken hadde han måtte kjøpe seg en helt ny enveisbillett med BD via LHR.
Utflyttet Libaneser som hadde vært hjemme på besøk.
Han kunne fortelle at det bor ca 4 mill Libanesere i Libanon, mens i resten av verden er det mer enn 18 mill mennesker som regner seg som Libanesere, nos som også bidrar til en stor penge og reisestrøm tilbake til gamlelandet.

Serveringen startet rett etter at vi hadde kommet opp på marsjhøyde, og frokosten var helt utmerket. Den bestod av en omelett, med varme rundstykker, frukt, youghurt, juice, kaffe mm.
Fikk aldri tatt noe bilde av denne.

Interiøret på denne maskinen var helt identisk med den jeg fløy nedover med på onsdag, men her var alt i stand om ikke annet.

Etter maten var det tid for å hente inn litt tapt søvn, og jeg bad om et par ekstra puter og sovnet umiddelbart. Ble vekket knappe 10 minutter før landing på LHR, og var trøttere enn på lenge da vi landet.

Etter landing var det parkering langt ute på flyplassen, og det ble buss inn til terminalen. Ofte greit nok det på store flyplasser som LHR og FRA, hvor det ellers gjerne er lange avstander å gå. Ble droppet av bare noen få meter fra ankomstområdet , hvor det var en ikke ubetydelig passkø.
Anså meg for å være EU-borger og gled glatt igjennom der hvor køen var bare en tidel av den andre køen med alle andre mulige nasjonaliteter.

Nå var det bare å vente noen minutter på bagasjen ( trodde jeg ) , da de ikke ville gå med på å merke den helt fram til Los Angeles. DET var da helt umulig ettersom jeg hadde separat billett videre dit.

Jeg vet ikke helt hva som feilet i dag med bagasjeleveringen, men det tok hele 1 time og 10 minutter fra vi stoppet ute på fjernparkering til første bagasje kom på båndet. Ingen informasjon eller noe om forsinkelsen, noe som vel heller ikke var så mye å skryte av for BMI. Så her fikk jeg igjen for at den kom så raskt i Beirut.
Det var mye folk i ankomstområdet, ved at både UA og NZ kom inn med flere store fly i samme tidsrommet. Fikk jo god tid til å studere området i dag.

Jeg hadde heldigvis over 4 timer til neste avgang, så for min del var det ikke noe større problem enn at jeg nå heller ville ha ventet i loungen.

BMI på mellomlange ruter i biz fungerer rimelig greit. Også her vises det veldig godt om besetningen har en dag som er under hva en kan forvente slik det var på utreisen, men returen rettet opp mye av inntrykket.
Innredningen kan uten tvil freshes opp, da det gir et noe loslitt inntrykk på de maskinene som ble brukt på begge disse rutene.
Pluss for meget god benplass og tross alt gode seter.
Jeg skal vel ikke se bort fra at det kan bli BMI på neste tur også, om det passer seg slik opp mot resten av reiseruten.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote