5. november 2008, kl. 06.00:
SAS SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH),
Airbus A319-100
Etter en dag to 1,5 netter i Bergen var det klart for retur til Manchester. Sjekket ut fra Rica Hotel Bergen, som ikke var noe å skryte av, og rakk den andre flybussavgangen som går like før klokken fem fra sentrum.
Jeg gikk rett opp til sikkerhetskontrollen med mitt ferdig utskrevne ombordstigningskort. Til tross for at jeg talte ni stykker på jobb i sikkerhetskontrollen, var bare en sluse åpen og derav ble det en del kø. Mens jeg stod i køen talte jeg 25 avganger mellom klokken 06.00 og 08.00 denne morgenen. Det er slett ikke verst, bare synd at terminalen er dimensjonert for halvparten.
Jeg kjøpte med meg en Varg Veum-bok fra kiosken på utenlandsområdet før ombordstigningen startet. Det ble nok en tur med Airbus A319-100, men denne gangen var det OY-
KBP,
Viger Viking, som stod var gaten. Maskinen kom som den andre A319-maskinen i
SAS-flåten og ble levert i 2006. Etter en runde med deicing fikk vi æren av å være førstemann ut fra Flesland denne morgenen.
Radene 1 til 15 var satt av til Economy Extra, men det satt under ti personer her. Det var knapt flere på Economy Class, og jeg fikk hele rad 16
ABC for meg selv. Denne A319-maskinen hadde gamle setenummerringer, lamper og paneler – og den manglet også TV-skjermer. I det hele tatt var maskinen slitt og fremstod ikke spesielt bra.
Vel oppe i marsjhøyde fikk jeg kjøpt den sedvanlige
SAS-frokosten, denne gangen i Scandinavian Deli-forpakning og ikke i Cloud Shop-forpakning slik som hos
SAS Norge. Utover frokosten sov jeg stort sett hele veien, men fikk også med meg den nydelige soloppgangen etter hvert som vi nærmet oss København.
Flytiden endte på en time og 15 minutter, og ved ankomst på Kastrup var det mye trafikk, men vi fikk omsider kommet oss til en ledig gate ved B-piren.
På vei ut av flyet la jeg merke til at maskinen hadde fått seg en ny og sort nese, noen som vet hvorfor? Har den fått seg en på trynet?
5. november 2008, kl. 08.30:
SAS SK539 København (CPH)–Manchester (MAN),
McDonnell Douglas MD-82
Morgenavgangen til Manchester var satt opp fra en gate i c-området, og vi måtte ta buss ut til flyet etter hvert som avgangstiden nærmet seg. Bussturen gikk helt til Terminal 1 og a-området av lufthavnen. Her stod en McDonnell Douglas MD-82-maskin klar. LN-
RMD ble bygget og levert til
SAS i 1987, men ble i 1991 overført til Scanair der den fløy frem til 1994. Etter ti år hos
SAS var den fra 2004 innom JetX, Jet2 og Iceland Express før den kom tilbake til
SAS i desember i fjor. Maskinen har
SAS-farger på halen, men er ellers helt hvit. Utvendig fremstår den ikke så veldig bra, med skitne områder og stygg bemaling. Skulle tro de bare hadde spylt den med maling, her var det lite lakk - og det var fortsatt mulig å se logoen til tidligere opertør.
Avgangen var nesten full denne morgenen, med to rader Business Class og åtte rader Economy Extra. Vi kom oss noe forsinket ut av morgenrushet på
CPH, og en flytid på en time og 35 minutter lovet bra for tapt nattesøvn.
Fikk sovet en hel del også på denne turen slik at jeg kom noenlunde uthvilt frem til Manchester. Det ble en del turbulens underveis riktignok, men til tross for dette og et fullastet fly ble det en rolig og behagelig tur. Beplassen var upåklagelig selv på sete 10A og madogen var også denne gangen stille som en mus.
Konklusjon:
Fire ålreite
SAS-flighter, med totalt sett ganske slitsomme avgangstider. Den siste A319-maskinen var bemerkelsesverdig sliten – og når
SAS har et belegg på 20-30 prosent på avgangene mellom Bergen og København, så lurer jeg på hva Sterling i sin tid hadde. Registrerte for øvrig at
SAS sluttet å selge Economy-billetter på disse avgangene en hel uke i forveien – til tross for at noen knapt hadde kjøpt billetter på dem. Denne uken blir det en ny tur til Bergen, men med routingen Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester og langt bedre rutetider.
Tidligere rapporter:
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester
Doncaster/Sheffield-Wroclaw-East Midlands
Oslo-London City Airport-Manchester
Oslo-Manchester-København-Oslo
Oslo-Wroclaw-Oslo
Oslo-London City Airport-Oslo
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp
Oslo-København-Manchester-København-Oslo
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo
Oslo-København-München-Lyon-Oslo
Oslo-Bristol-Oslo
Oslo-Barcelona-Oslo
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen
Rygge-Istanbul-Rygge
Bergen-Paris-Oslo
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen
Oslo-Madrid-Oslo
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo
Bergen-Torp-London Stansted-Torp
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo