Quote:
Originally posted by DY
Braathens gikk MOT konkurs...men var det ikke pr definisjon. Hadde SAS venta litt til så hadde de unngått alt dette oppstyret. da kunne de sikkert kjøpt hele greia billigere og fått langt mindre "pryl" i media...
|
Per G. sier jo selv at de i prinsippet
VAR konkurs, og det kan godt hende de drev butikken ulovlig (på kreditors regning) i en periode. Det gikk jo de villeste rykter (som at BU måtte betale cash for fuel - og må du betale cash for fuel, da er det ikke langt fra skifteretten - men jeg vet ikke om det var sant).
Det kan nok hende at det hadde vært enklere for
SAS om man hadde latt BU gå til skifteretten, og så eventuelt plukke bitene av konkursboet billig. Imagemessig tror jeg det hadde blitt mer eller mindre det samme, og faren for at noen andre (Hegnar, Michael O'Leary eller andre) hadde kjøpt restene på billigsalg (
SAS betalte jo en ekstrapris for å overta et selskap i drift) var der. Vi må også huske på at i april/mai 2001 pekte alle pilene oppover.
SAS var faktisk nær en mangel på piloter og fly, noe en rask overtagelse av BU kunne hjelpe på. Hadde BU stengt butikken og lagt ned, ville vi hatt kaos på norsk innnenriks i flere måneder, før enten
SAS eller en konkurrent kunne flylle tomrommet. At det var noen i ledelsen som 12. september gjerne ville sett at man slapp å overta BU tviler jeg ikke på.
I ettertid tror jeg imidlertid at kjøpet var smart. Man fikk et helt flyselskap, med masse dyktige folk og et godt brand inn døra - og man fikk litt tid på å forberede seg til konkurrenten (som måtte komme) kom. At ikke alt har blitt gjor (særlig på personellsiden) like elegant kan man imidlertid ikke motsi...