SK976 BKK-ARN
Denne gangen fikk vi heldigvis boardingkort hele veien i Chiang Mai, det har jeg ellers ikke fått de siste gangene. I Bangkok bar det derfor rett til loungen for 3 timers opphold før avgang mot Stockholm. Flyet var noen minutter før rute ved ankomst, så vi regnet da også med at avgangen ville gå på tid. Ca. 45 min. før avgang gikk vi mot gaten (da hadde det stått OPEN på skjermene en stund), når vi kom fram dit sto det final call... Boardingen hadde likevel ikke startet, men etter at vi hadde skaffet oss norske aviser åpnet de for biz og småbarnsfamilier slik at vi slapp å sette oss ned i gaten.
Grei og uformell
SAS-velkomst ombord med sjampis (vel halvfulle glass) - sete 1D (og reisefølge på 1E). Liker best midtsetene da det er greit å ha hver sin midtgang uten klatring forbi sidemannen.
God plass ombord - ca 50 ledige seter hvorav ca. 20 i biz. i følge besetningen. Avgang fra gate før tiden, og ganske fort bar det opp i lufta. En halvtime etter take-off startet drikkeserveringen, og maten kom kort tid etter.
Blandet salat, røkt ørrett med eplebiter, mais og japansk agurksalat til forrett.
Hovedrettene besto av:
Abborfilé med linser og grønnsaksragout, grillet papirka og pesto
Basiliumreker med grønnsaksstaver og ris
Kalvestek med pommes duchesse, ovnsstekte grønnsaker, tomat- og ingefærsaus
Vegetarisk gresskarravioli med diverse tilbehør.
Ost (med utdeling av portvin med en gang)
Créme brulée med limesmak og fersk fruktsalat
Jeg valgte kalvesteken som var meget god og en rikelig porsjon.
Rask og hyggelig påfyll av vin til hovedretten.
Desserten var også meget god, og når vi spurte om påfyll av fruktsalaten kom damen straks tilbake med mere. Jeg tok et glass Sauternes til desserten i tillegg til Cointreu, spurte også om portvin, men det hadde hun ikke på dessertvognen. Det tok imidlertid ikke mange minuttene før hun var tilbake med et glass likevel.
Svensk crew i godt humør som jobbet godt sammen - en "vanskelig" pax på høyre side fortalte ustanselig om en forsinkelse (kansellering?) på vei ut, men fikk i god, uformell
SAS-ånd et ekstra glass champis og beskjed om at "nu lugnar du ned dej" med et smil samtidig som hun hørte på samme leksa gang på gang...
Underveis mellom måltidene kom det også vann, juice/brus og servering av is, men jeg var for mett til det denne gangen.
Halvannen time før landing var det ny servering med
Røkt helleflyndre med salat
Valg av hovedrett fra serveringsvognen:
Svinefilet i gul karri, abbor i tomat og olivensaus, ris med hvitkål, ovnsstekt potet og løk og grillede grønnsaker.
Til dessert strøkake med vaniljesmak og mangosaus.
Jeg valgte fisken, men sto over desserten - den var neppe så god som den ved den forrige serveringen.
Landing på Arlanda ca. 20 min. før rutetabell, og dermed god tid til flyet videre til Oslo. Så ut som det bare var en 6-7 stykker som skulle videre.