Må konstatere at det har vært underlig stille med lite kommentarer etter
SAS Group slapp sine oktobertall - her er det da nok av negative ting å ta tak i!
Har tidligere bare konsentrert meg om
SAS Norge, nå har jeg hatt tid til å gå dypere inn i materialet denne helgen. Har konsentrert meg om det som har skjedd de siste to årene og et viktig verktøy for å avdekke trendene er å benytte 12 måneders rullerende tall - så la oss ta en titt på passasjerutviklingen for de forskjellige selskapene
Med unntak av Spanair har det nesten ikke skjedd noe, men litt kan man se:
-
SAS DK: Jevn nedgang i passasjertall, men litt økning i nedgangen de siste månedene.
-
SAS NO: Jevn økning i passasjertall, men helt klart ble toppen nådd i juli i år.
-
SAS SE: Jevn økning i passasjertall, men her ble toppen nådd i mai i år.
-
SAS IC: Jesp, ikke opp og heller ikke ned.
- Spanair: Her har det vært pynting av bruda til et brudlaup på høsten 2007. Nå var de ingen som ville være brudgom, så nå sørges det for at det går nedover.
- Widerøe: Liten fremgang hele tiden, men hva er 6% opp i løpet av to år?
- Blue1: Her går det jevnt nedover - 10,6% for å være mer eksakt.
Men hvordan forholder
SAS Groups tall seg sammenlignet med noen andre?
Frem til oktober 2007 greide de å holde tritt med OSLs utvikling på grunn av Spanairs bruk av veksthormoner, men etter det ble det vanskelig. Siden juli har det bare vært nedoverbakke og har nå hatt en vekst på 4,6% på nesten to år. Til sammen ligning så har de tre hovedstadsflyplassene
ARN,
CPH og
OSL til sammen hatt en økning i sine passasjertall med 6,8% og hvis en ser på
OSL så er tilsvarende tall 10,8%. Litt irriterende er det med den røde jyplingen som greier en 76,8% økning i løpet av 22 måneder. Fortsetter denne tendensen så passerer Norwegian
SAS Norge for første gang inneværende måned for enkeltmånedresultat og passering på 12 måneders rullerende tall blir rundt seks måneder fra nå (forutsatt at Boeing løser problemen med sine nutplates på nye 737er).
Ved mer titt på tallene dukker det frem flere klare tendenser, her har jeg lyst til å illustrere dette med å ta en titt på tallene til
SAS Norge i år og sammenligne dem med tilsvarende måned i fjor.
Januar: +50 400 passasjerer - flott
Februar: +96 700 passasjerer - whoa, men er det ikke en ekstra dag i her?
Mars: -45 200 passasjerer - påsken ja
April: +220 100 passasjerer - full sugen, men så var det påsken da?
Mai: +35 800 passasjerer - lite ovale weekender i år i forhold til normalen
Juni: +76 300 passasjerer - alle vil på ferie
Juli: +20 200 passasjerer - ja, men det er da positivt - vi (
SAS-ansatte) har minske så mye på tilbudet slik at vi kan avvikle ferien i tide
August: +3 700 passasjerer - hva i hule er dette?
September: -600 passasjerer - au, dette var ikke bra
Oktober: -40 700 passasjerer - bekymrede
SAS-ansatte observert i samtale med en hærværende tårnmann
SAS Danmark fikk sitt skremmeskudd allerede tidlig i 2007, men det var "streikerelatert". Sammen det fra september 2007 har det bare vært negative tall fra dem med unntak av to måneder - og de to månedene kan forklares med skuddår og påsken i år.
SAS i Sverige står bedre til med enn
SAS DK, men dårligere enn
SAS NO.
SAS Sverige fikk sitt første varsel i mai 2007 som
SAS Norge, men deres varsel var åtte ganger så kraftig. Siden august er nedgangen i passasjerantallet dobbel så stor sammenlignet med
SAS Norge, men bare halvparten hva
SAS DK opplever.
SAS Intercontinental flyr rundt i ingenmannsland med 10 måneder med nedgang og 12 med oppgang. Fire av disse kan forklares med planlagte kabininstallasjoner på begynnelsen av 2007, men fire av de fem siste månedene er det nedgang.
For Spanair er det illrødt og de to siste månedene er nedgangen år for år over 200 000 passasjerer. Voksesmertene etter sommersesongen 2007 ser det ut til at det ikke går an å hente seg inn etter?
Widerøe - herlig med bare to av 22 månder i rødt, og den ene kom i forbindelsen med påskeforskyvningen i år.
Blue1 har hatt negative tall samtlige 19 siste måneder, og tendensen er tiltagende!!!
airBaltic er ikke med i beregningene siden de har gått ut av regnskapet i august grunnet eierdisputen. Veldig uheldig fra passasjerantalls synspunkt siden det har vært stort sett er pluss på mellom 20 000 og 80 000 samtlige måneder unntatt en med bare +16 000 siden januar 2007.
Så til en liten titt på kabinfaktoren - sommersesongen 2008 har vært en storbom i forhold kundemassen. Samtlige måneder har det vært en nedgang i kabinfaktoren på mellom 1,7 og 5,9 prosentpoeng.
Hva med fremtidsutsikten da?
Her går det bare en vei ser det ut til og det er nedover. Det er allerede konstatert av flere her at
SAS har mistet taket på turistene, da står tilbake med de forretningsreisende. Jeg holder på med et videotelefon-/videokonferansesystem og det vil medføre en sterk nedgang i reiseaktiviteten. Regner med at det er flere som holder på med det samme, bare se her
http://e24.no/boers-og-finans/article2714558.ece.
Det er en fortvilet situasjon
SAS må befinne seg i, men jeg spør meg: Hvorfor vil de ødelegge seg selv?