View Single Post
Old 17-03-2005, 01:37   #106
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by dc-8-63
Hvis det faktum at Piloten nektet aa gaa igjennom sikkerhets kontrollen en tredje gang (han hadde gaatt igjennom 2 ganger uten utslag) er et saapass alvorlig sikkerhets brudd at flyet ikke kunne ta av, er det merkelig at Adecco og OSL brukte saa lang tid til aa reagere:

Fra piloten gikk i fra sikkerhets kontrollen:
- gikk han til gaten,
- satt seg i inn i cockpit,
- gikk igjennom alle oppstarts rutiner,
- flyet ble boardet,
- flyet takset til rullebanen,
- flyet kallt tilbake til parkering,
- flyet fikk ny avgangstillatelse
- flyet takset for ANDRE gang til rullebanen,
- flyet ble kalt tilbake til parkering for andre gang,
- flyet ble toemt.

Dette viser alvorlige problemer hos Adecco og OSL, som hvis situasjonen var alvorlig nok til aa innstille en avgang, brukte utrolig lang tid paa ta en beslutning og kommunisere beslutningen til de involverte parter.....jeg tror at irritasjonen sakte men sikkert har vokst hos Adecco etter denne episoden...og de har etter en god stund bestemmt seg for aa vise hvem som bestmmer....og det er bekymrings fullt
Satt faktisk og tenkte på dette på OSL i dag, at så mange vektere som det er der ute, så burde det være rimelig kjapt å få tak i kapteinen. Det høres jo ikke akkurat ut som om han har sprunget bortover terminalen med en haug Addeccoer i hælene.

Jeg vil ikke spekulere for mye, men for meg høres det ut som om piloten har gått videre etter å ha nektet å passere tredje gang, og at vekterne har blitt stående å klø seg i hodet (noe må de jo gjøre med det ) og sjekket "boka", evt. ringt diverse supervisere. Hadde de VIRKELIG oppfattet ham som en sikkerhetsrisiko er det direkte alarmerende at ikke stoppet ham tidligere. Jeg kan umulig tenke meg at ikke piloten skulle gi seg hvis vekterne reagerte umiddelbart og virkelig gikk inn for å stoppe ham. (Men isåfall fortjener jo hele Addecco å få fyken)

EDIT: Hvorfor var det bare det aktuelle flyet og dets passasjerer som ble sjekket på nytt? Alle andre som befant seg airside var jo like "contaminated" etter denne episoden som de på flyet!