View Single Post
Old 07-10-2008, 22:43   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: The SAS Group Traffic figures September 2008

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Jeg gleder meg allerede til å se "Fader" Kurt bryte ned både SK & DY tallene og komme med sine nydelige grafer!

Morten, det får vente med til DY slipper tallene i morgen, men det er helt klart et trendbrudd for SAS NO. For første gang på over et år har de en nedgang for 12 måneders rullerende passasjertall - 10 183 400 passasjerer fløy med SAS NO fra 1. oktober 2007 til 30. september 2008, mens tallet var 10 184 000 en måned tidligere. Hvis en i derimot ser på det samme tallet for et år siden, så har SAS NO øket med 498 300 passasjerer. Merkelig at dette tallet er temmelig likt det tallet PP har estimert er overført fra SAS DK til SAS NO på CPH-ruten. Så er det dette at denne veksten er oppnådd på bare ni måneder med overføring, men med tre måneder med nullvekst (vinterprogrammet sågar antyder en nedgang i passasjertallet) vil SAS NO i realitet ha stått på stedet hvil i et år selv med stor satsing i vår/sommer på fritidsdestinasjoner.

Man kan med andre ord si at det ikke bare er fritidsreisende-segmentet har mistet taket på, men også bedriftsmarkedet innenlands ser ut til å være på vandring. Før tallene til DY slippes i morgen kan jeg klart si at DY spiser markedsandeler så det svir for SAS NO.

Når det gjelder de tre andre SAS-enhetene, så kan jeg ikke si noe om disse siden tallene dere ikke har tullet seg inn i mine regneark.