View Single Post
Old 05-10-2008, 21:26   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Drikketipset: Lyst og amerikansk

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Jeg har oppfattet at SEA stiller i en egen kategori her, så derfor måtte jeg presisere at Budweiser og Miller er det eneste vi normalt får lett tilgjengelig fra the US of A her på berget. Selvsagt et syltynt grunnlag å uttale seg på, men desto mer morsomt å få motbevist sin egen overbevisning.
Jeg vil faktisk hevde at USA har gått fra å være et totalt ørkenområde for drikkendes øl, til å være det stedet i verden som man finner best utvalg i gode øl. Det er et utvalg av mikrobryggerier, større håndverksbryggerier, bryggeripuber og hjemmebryggere som produserer et utvalg av øl som man knapt finner maken til utenfor Belgia. I tillegg har mindre bryggerier klart å skaffe seg distribusjon som gjør at de ofte er ganske lett tilgjengelige.

På typisk amerikansk vis er disse ølene ofte ei blanding av det beste fra flere kanter, helt uten tanke for hvilke begrensninger som ligger i tradisjoner. Det har gitt mange spennende og annerledes øl, men som allikevel har en del fellestrekk. Ofte er det litt fyldige øl, med ganske mye alkohol og tydelig humlepreg.

Dessverre er disse ølene vanskelige å få tak i Norge.