View Single Post
Old 25-09-2008, 20:32   #20
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Vil kjøpe fly uten reell anbudskonkurranse

Henter denne opp igjen jeg

Fra artikkelen i første post:
Quote:
Samtidig er den europeiske produsenten Airbus interessert i å levere nye fly til Norge i 2010 etter det NRK kjenner til.
Fra EADS i dag:
Quote:
The first flight of the A400M until now planned before the end of 2008 will be postponed, because of the unavailability of the propulsion system.

The first flight actually depends on the results of the test campaign to be done on the flying test bed, which should start in the coming weeks, and on the readiness of the propulsion system.
Kilde: EADS pressemelding.

Flight testingen var planlagt å ta rett under to år, med første flight i Januar 2008, og første levering i slutten av 2009.

Mer fra Reuters:
Quote:
PARIS (Reuters) - Europe's largest military project suffered a new blow on Thursday when Airbus parent EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) indefinitely postponed the maiden flight of the A400M transport plane in a row over engine development, abandoning efforts to fly it this year.

<...>

The date for the A400M's first flight has slipped progressively from an original goal of January 2008 and EADS had most recently said it "hoped" to get it aloft by year end.

<...>

"The first flight depends on the results of the test campaign to be done on the flying test bed, which should start in the coming weeks, and on the readiness of the propulsion system," EADS said in a statement.
Kilde: Reuters

Det har tidligere vært problemer med vibrasjon og varme fra den ene Europrop International TP400-D6-en som sitter på testmaskinen EADS bruker (en C-130,) men de skal nå ha kjørt første run på full power uten problemer. De trenger ca 50 timer med flight testing før første A400M kan begynne på flight testingen. Det har også vært rapporter om software-problemer, og problemer med FADECen.
Ellers har en vektøkning på maskinen ført til at deler har blitt redesignet for å bære vekt (og alt dette medfører av belastning i lufta.)

Det har også vært rapportert at første levering i beste fall kom tidligst sent i 2010 (og dette var før first flight ble utsatt på ubestemt tid.) Mao, det blir nok en god stund til det franske luftvåpenet mottar sin første A400M, og Norge hadde nok havnet langt baki køen om vi ikke hadde gått for C-130J.

Og for noen dager siden dukket dette opp:
Quote:
European aerospace firm EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) has said it will stop developing the A400M military airlifter if it has to pay fines for delays in the delivery of the plane, German magazine Der Spiegel reported.

<...>

The A400M is already loss-making and the situation may become unbearable for the company if those countries that have ordered the plane do not abstain from claiming damages for the delays, Gallois said in the latter, the magazine said.
Kilde: Reuters
brendas is offline   Reply With Quote