Quote:
Originally Posted by Lowandslow
Hm, det som dere indirekte sier her er at dere altså aldri kommer til å glemme noe som dette?`Imponerende altså, folk som dere trenger vi i luftfarten. Er faktisk svært få som aldri gjør feil så dere er to personer vi absolutt må få inn i jobb om dere allerede ikke har det.
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere! 
|
Poenget ditt er? At du har stor glede av å forsøke å drite ut andre på nettet?
--------
GUMP skal sitte i ryggmargen, men likevel bruker man sjekkliste når det er mulig. Jo flere barrierer, jo mindre sjanse er det for at personlige feil aldri rekker å få konsekvenser. Blåser det rundt øra (f.eks røyk i cockpit, engine failure, birdstrike i lav høyde) har man kanskje ikke kapasitet eller anledning til å gå gjennom en sjekkliste, men det som sitter i ryggmargen har man større sjanse for å få gjort. Av den grunn er også noen linjer på emergency check list ting man skal pugge og gjøre før sjekklista kommer frem, mens andre har man bedre tid på å gjøre og gjør de etter hvert man leser gjennom sjekklista.
Å sitte og forsøke å lese before landing checklist i trafficpattern med mye turbulens og 8-9 andre fly i pattern er kanskje mindre sikkert enn å bruke GUMP og heller ha øyene utenfor cockpit?
Det er jo veldig sjelden man har en god unnskyldning for å glemme å ta ut hjulene, men ingen vits å dømme eller latterliggjøre de som har gjort det likevel. Piloter er mennesker(selv om noen nekter å innse det selv), og alle mennesker gjør feil