Selv om
SAS er delt opp i 4 driftsselskap og
AOC så opprettholder de et sentralt
AOC-kontor som gjør arbeid for de 4 selskapene, en felles aksje og et konsortium som er den økonomisk ansvarlige. Noe annet ville lagt flere milliarder i økte kostnader på
SAS.
Bare på
AOC-kontoret så spares det flere mrd, kredittratinger ville gått åt skogen, branding kostnader firedoblet og prisene på alle innkjøp ville vært langt høyere for 4 små, enn et "stort" (relativt...) selskap.
Flere nevner problem med mange foreninger, men forholdene til disse er jo (delvis med unntak av pilotforeningene) allerede overført til de enkelte land, så om
SAS DK har 8 foreninger fra forskjellige yrkesgrupper å forholde seg til så er ikke det flere enn et hvilket som helst annet flyselskap i samme situasjon ville hatt. En har tross alt piloter, kabin, teknikere, mekanikere, lastefolk, billettselgere, redcaps, jurister etc etc, så jeg kan ikke se at
SAS skulle være så spesielt på dette området. Problemet har vel heller vært at alle grupper i spesielt DK har hatt en tendens til å gå til streik, men det gjelder ikke bare i
SAS, men i DK generelt. Men nå begynner det jo å bli noen år siden da...