Quote:
Originally Posted by ph-ndr
Men da har skeptiske meg et lite spørsmål:
Siden det tydelig er bedre å la SAS satse og ikke selge det av til LH, betyr det da at man faktisk de siste 10 årene ikke har forsøkt noe? Det virker jo som veldig lite har skjedd utvoer mer og mer kutt og sparing og oppsigelser og mer og mer splittelse mellom land og fagforeninger og ledelse enn noen sinne. Skal vi satse på SAS år til? 10 år?
Kansje det er på tide å stikke fingeren i jorden og si at dette faktisk ikke er levedyktig og langt mindre noe som er kapabelt til å satse offensivt slik det er i dag. Hva med å få inn folk med friske penger, friskt mot og friske meninger og så få slutt på denne mentaliteten at om bare vi sparer noen milliarder og streiker litt til så blir det nok bedre om noen år?
SAS sin ledelse har jo bevist at det er ikke på vei opp i en konjunktur man satser, og nå sist sagt at man skal i hvertfall ikke når man er på vei ned man skal bruke pengene, og på bunnen går det jo ikke bra nok til noe, for det er jo såvidt SAS lager penger når markedet er på topp.
-A
|
Alex,
SAS ble bygget etter krigen unden en stor sosialdemokratisk idee/illusjon. De tre nordiske stater Danmark, Sverige og Norge er nesten lik. De har fa mennesker, og alle trenger flyruter ut i den store verden. Det har funked med sann en
SAS mer eller mindre bra de arene. I begynnelsen sikkert bedre enn idag. Ingen tvivl om dette. Takk til regulerte markeder og publikum som ble mindre krevende enn idag.
Na har vi kommet oss til en punkt hvor egentlig alle 3 stater/nasjoner sier at
SAS ikke tilbyr dette de vil ha. Og det er bare naturlig a stille spörsmalet hvor ligger fremtida. En felles
SAS? I egne hender eller solgt til LH?
Det er jo litt ironisk at dagens management pa den ene hand vil skape like service i alle datterselskaper, mens pa den andre hand skaper egne
AOC for
SAS DK,
SAS SE og
SAS IC. Dermed sier de det ene og gjör det pa den en mate og faktisk samtidlig gjör de ogsa det andre. Ja - Nei - "Jei"
Faktisk betyr jo disse egenstendige
AOC'er at man anerkjenner at de 3 nasjoner har litt mer forskjeller enn bare flagg og nasjonal-sang. Dersom man vil tyde inn noe pa dette kan man tyde dette som förste skritt av en splittelse av konsortiet.
Mens, jeg tilgi helt aerlig, jeg kjenner ikke lovverk som star bak
SAS konsortiet og jeg har ingen peiling om det er mulig e.g. for en land a trekke seg helt ut og hva dette betyr faktisk for den rest av
SAS som blir da staende.
Personlig tror jeg man skulle först finne svar til spörsmalet om dagens en
SAS som server 3 nasjoner er veien for fremtida eller ikke. Har man funnet svar pa dette, sa kan man ordne eierforholdene. A gjöre den 2nde skritt för den förste, er litt ulogisk.