Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet
Ettersom det var i ferd med å danne seg en miljødebatt i tråden om trafikken på de 3 store flyplassene for august 2008, tar jeg den videre i en ny tråd:
Ettersom det nå er kommet opp temaet miljøvennlighet og tog .. så er det jo ikke slik at togreiser er 100% miljøvennlige heller.
Et tog veier hundrevis av tonn, som det kreves energi for å få i gang og for å stoppe.
Er det noen som vet hvor mange Kwh som kreves per setekilometer på f,eks et helt normalt intercitytog med f,eks 8 vogner på f,eks strekningen Oslo-Trondheim.
I og med at en stadig større andel av den elektrisitet som benyttes i Norge er basert på kull og gasskraft i Danmark og andre land, vil jeg tro at dette vil være et interessant, men trolig et spørsmål som det ikke er 100% politisk korrekt å stille.
Vi vet i dag ganske mye om effektforbruk pr setekilometer på både fly og personbil .. men hva med toget ?
Noen som har innsikt eller tanker rundt dette ?
__________________
Upcoming flights:
En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci
|