View Single Post
Old 05-09-2008, 19:08   #14
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Default Re: Ny vektgrens hos Ryanair, maks 300kg ekstra drivstoff

Dette er bare nok et eksempel at man spiser bort sikkerhetsmarginene.
Som de proffe pilotene her alt har påpekt, er ekstra fuel noe man ofte kan få bruk for om man utfra vær/trafikk etc etc aner at det kan bli behov for mer enn det som flight ops sier du skal ta med deg.

Flyværtjenesten bommer skremmende ofte på værvaslinga, du kan få mye motvind underveis, navigasjonshjelpemidler bryter sammen på destinasjonen etc etc.

Nå har jeg ikke jobbet i lufttrafikktjenesten mer enn 6 år, endatil på en flyplass med lite rutetrafikk, men jeg har opplevd flere ganger at fly fra selskaper vi alle kjenner har fått ubehaglig travelt med å komme ned pga uforutsette ting kombinert med lite fuel. (CAVOK i TAFENDU og alternate ble tåke med LVP og skit på begge plassene bl.a) Om skippern i de tilfellene hadde tatt med litt ekstra, var han sikkert meget glad for det. Hadde han IKKE noe ekstra, forbannet han det sikkert, og tok kanskje med litt ekstra på neste tur?

Jeg setter i hvert fall pris på at fartøysjef får lov til å bruke sine erfaringer til å laste opp litt ekstra fuel når det er smart. En person som faktisk skal være med ombord, og har ansvaret, vil etter min mening være litt mer forsiktig/nøye enn de som sitter bak en PC.