View Single Post
Old 04-09-2008, 18:59   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Oslo-London City Airport-Oslo

3. september 2008, kl. 17.15:
SAS (Transwede) SK4796 London (LCY)-Oslo (OSL),
Avro RJ70

Etter en hel dag på Museum of Docklands og områdene rundt, tok vi DLR-en ned til flyplassen. Det var mye folk i den kombinerte innsjekkings- og avgangshallen, men SAS’ to innsjekkingsautomater var ledige, og vi kunne raskt sjekke inn og levere fra oss bagasjen i bagdropen. Merket meg at alle handlingselskapene, inkludert KLM som har bakketjenestene til SASLCY, hadde mange hyggelige og behjelpelige folk ved automatene.

Etter en tur innom WH Smith tok vi rulletrappene opp til sikkerhetskontrollen. Vi kom oss gjennom på et par minutter og hadde en drøy time på flyplassen frem mot avgang. Avgangshallen har blitt kraftig modernisert i løpet av det siste året og har nå en relativt stor tax free-butikk, flere kafeer og restauranter og mange sitteplasser. Det var imidlertid svært folksomt og dermed ganske trangt. Ingen tvil om hvilke grupper som primært tiltrekkes av denne flyplassen; om lag 90 prosent av alle må ha vært menn, og 90 prosent av dem hadde dress.

LCY blir ingen avganger ropt opp og folk har selv ansvaret for å følge med på skjermene. Ofte dukker gatenummeret opp først idet ombordstigningen starter. Gatene er ikke plassert i avgangshallen, men i en lang pir. Når ombordstigningen starter går man ned en trapp til et lite venteområde der ombordstigningskortet blir kontrollert. Når dørene åpnes kan man gå de få meterne mellom terminalbygget og flyet.

Det er som kjent kun et fåtall fly som kan operere fra London City Airport. Dette er ATR42, Dash 8, BAe-146 (inkludert hele Avro-serien), Dornier 328, Embraer ERJ 135, Embraer 170, Fokker 50, Fokker 70, Saab 2000 og Airbus A318. Vår avgang ble etter hvert 20 minutter forsinket, og jeg rakk en liten fotorunde før ombordstigningen startet.

Det var SE-DJX som skulle fly oss tilbake til Oslo. Også denne maskinen ble bygget i 1993 og startet sin karriere hos Delta Connection (BEX - Business Express). Den ble levert til airBaltic i 1996 og hadde siden kortere opphold hos Australian Air Express, Norfolk Jet Express, Air Niugini og Azzurra Air før den kom tilbake til airBaltic i 2001. Året etter gikk den til Druk Air før den i 2003 igjen fløy for airBaltic frem til den ble parkert i 2005. Den ble stående på bakken i et år før Transwede tok maskinen i bruk i 2006. Da Air One inngikk kontrakt med Transwede for flygninger mellom Milano og London City Airport, ble den malt i Air One-farger, men den er nå helt hvit og benyttes både på SAS- og Air One-ruter. Flysykeposene i maskinen var for øvrig fra Air One.

Vi ble sittende å vente noen minutter i den lille ventehallen før vi kunne gå om bord. Jeg overhørte at det var 56 reisende på denne flygningen, noe som gir 80 prosent kabinfaktor. Det satt 11 passasjerer på Business Class, 24 på Economy Extra og 21 på Economy Class. De aller fleste var dresskledde menn, også på Economy Class. Så økonomene i SAS var nok desto mer fornøyde med klientellet på denne avgangen enn på avgangen vi hadde til London.

Det ble en fin avgang fra London City Airport med bedre utsikt enn sist. Jeg hadde sete 12A, og så lenge man sitter fra rad åtte og bakover vil jeg tro at man har god utsikt.

Flytiden ble beregnet til 1 time og 45 minutter, og vi var i luften vel 30 minutter etter rutetid. Dagbladet og Dagens Næringsliv ble delt ut av de to flyvertinnene like før avgang. Disse jobbet hardt og med så mange reisende i Business/Economy Extra, måtte vi vente nesten en time før salgsvognen nådde Economy Class. De ble en bagett og en cola på meg.

Også dette flyet hadde en 3+2-konfigurasjon og plassen var like god i denne 70-seteren som i den forrige. Men med en 3+3-konfigurasjon, som Transwede har i to av sine Avro RJ70, ser jeg for meg at det blir veldig trangt.

Foran i flyet satt en norsk kaptein og en britisk styrmann. Disse gjorde jobben sin og klarte å fly inn det meste av forsinkelsen. Vi parkerte igjen på fjerneparkeringsplassen ved innenlandspiren og ble kjørt bort til non-schengen-området for passkontroll. Bagasjen kom på båndet etter ti minutters venting, og bemerkelsesverdig nok var det ikke mer enn 10-15 kolli sjekket inn på denne avgangen.

Konklusjon:
Transwede gjør en god jobb for SAS, og det var ikke mulig å merke at det var Transwede og ikke SAS vi reiste med. Avro RJ70 er et fint lite fly og begge kabiner så bra ut til tross for at flyene var femten år gamle. Så lenge det er 3+2-konfigurasjon i disse flyene er plassen ganske bra. London City Airport er en svært effektiv og hyggelig flyplass, og jeg gleder meg allerede til neste tur med SAS til LCY, 29. september.

Tidligere rapporter
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp
Oslo-København-Manchester-København-Oslo
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo
Oslo-København-München-Lyon-Oslo
Oslo-Bristol-Oslo
Oslo-Barcelona-Oslo
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen
Rygge-Istanbul-Rygge
Bergen-Paris-Oslo
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen
Oslo-Madrid-Oslo
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo
Bergen-Torp-London Stansted-Torp
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo

Last edited by FlightDeck; 04-09-2008 at 19:19.
FlightDeck is offline   Reply With Quote