View Single Post
Old 31-08-2008, 23:38   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Gjelsten kjøper fly

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Naar det gjelder 2 kontra 3 motorer, klarer jeg ikke helt aa se hva poenget med motor nr. 3 er i 2008 (eller forsaavidt 4 motorer paa mellomstore commercial aircraft som A340-300). Dersom du kan fortelle meg hva fordelen er, be my guest.
Nå skuffer du litt Tommy, du som kan lese brosjyrer og søke på nett

Har man flere enn 2, så slipper man ETOPS, noe som er dyrt (ekstra drivstoff på 3 fører selvsagt til økte kostnader) og fører til restriksjoner. Ikke alle er så heldige å kunne bruke ETOPS 180 eller mer, og kan dermed støte på ekstra utfordringer når det gjelder routing. Dessuten betyr 3+ motorer mer fleksibilitet. Ta f.eks. SXM, der 340 kan fly rett til CDG, mens 77W ikke kan gjøre det selv med de enorme motorene og lang rekkevidde med mye nyttelast. Grunnen er at worst case med bortfall av en motor etter V1 gir 50% power på en twin og 75% på en quad. Dette var også grunnen til at UA holdt 146'n i trafikk til ASE lengst mulig.

Quote:
Dassault's three-engine design is recognised the world over as a model of unequalled performance, versatility, safety and efficiency. The tri-jet 7X will carry on the Falcon tradition of allowing operators access to more demanding airfields, such as those at high altitudes on warm days. A shorter balanced field length requirement and OEI net thrust vector closer to the centreline provide better low-speed control and an added dose of comfort with wider safety margins. An additional benefit of the three-engine design is flights unrestricted by ETOPS considerations over oceans. Pratt & Whitney Canada's PW307A engine has been selected to power the new airplane. Engine thrust will be 6100 lbs. per engine and TBO will be over 7000 hours "out of the box." The 7X will also meet new, lower noise standards, even those anticipated for the next two decades.
For å si det enkelt:
Et flyselskap vil ha lavest mulig kostnad og da er en twin det beste alternativet, en privatperson vil ha størt mulig fleksibilitet, og da kan en tri-jet være et bedre alternativ.

Dessuten har trijets og quads lavere minimums enn twins i visse tilfeller (FAR's)


Artig tråd forresten

Edit:
Fant at 900EX ligger på ca 44MUSD mot 57,5MUSD for G550. 31% høyere pris er kanskje et viktig moment, selv om man er milliardær.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 01-09-2008 at 00:22.
Dag Viking is offline   Reply With Quote