View Single Post
Old 25-08-2008, 21:12   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: JFK-LHR-OSL 12-13 august - en del bilder, men mye mat og kos

BA766 - 13. august - A319 G-EUOC - LHR (T5) - OSL sete 2A

Hadde en natt-stopp på Holiday Inn på Heathrow før turen fortsatte til Oslo etter litt fotografering.

Valgte å ikke ta første fly fra London til Oslo så jeg kunne få stablet på plass døgnrytmen med en god natts søvn. Var jo ferietur også, og da må man jo ikke tvinge seg opp kl. 6. Det at det ble tid til litt fotografering var jo en god bonus.

Til terminal 5 med boardingkort fra JFK og uten bagasje, ingen kø i security siden jeg kom etter morgenrushet. Siktet på fast-track og det var av med sko, IKKE ut med PC eller annet fra sekken (og det holdt med en runde denne gangen). T5 minner mye om et gigantisk kjøpesenter med utsikt til en flyplass, i motsetning til T3 som ikke har utsikt og som jeg hater. Samme prinsippet her som ellers i UK, ingen gate annonseres i alt for god tid. Bane 27R var i bruk til avgang så jeg siktet på BA-lounge North. BA har lounge North og South som begge ligger med glimrende utsikt til terskelen på bane 09.

Og slik er utsikten der

Og slik er det i et av hjørnene

Det var frokostservering, en del godt å forsyne seg med i tillegg til det vanlige av varm og kald drikke. Avgang ble annonsert ca 30 minutter forsinket, og det passet bra for da rakk jeg å få knipset en A380-avgang også (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35583)

Det ble 20 min taxetur til 27R, og med sete 2A er det god utsikt til avgangene. Det var en vindfull dag og det blåste tomme colabokser og aviser rundt flyene som stod parkert (gir ikke akkurat godt inntrykk). Vinden var mer eller mindre rett fra syd, så det var merkbart at det var litt sykling i crosswind nedover rullebanen når vi tok av.

Speedbird heavy tar av før oss

Etterfulgt av enda en heavy

Terminal 5 - B-gatene

Terminal 5 - A-gatene. BA-loungen jeg tok bilder fra ligger på den nærmeste kortveggen

Transport mellom A og B skjer vha. et automatisk t-bane-tog. Det er også planer om å utvide med C-gater lenger øst.

Flytiden beregnet til 1:40t og setebeltet stod på til FL350 da det var thunderstorms i området i dag også. Når belteskiltet ble slått av så ble det tid for drikke og snacks. Som på forrige runde ble det tatt opp bestilling og drikke ble hentet i galley. Det var 9 pax (20 seter) i C-klasse, og bak var det 70-80% belegg.

Det var ingen varme kluter på denne turen, men senere har jeg lest at BA har problemer med "Serviett og klutleverandøren" så det er litt ad-hoc om dagen. Det var valg mellom kald kalkunsalat eller varm lasagne, jeg valgte det siste og en rødvin. Lasagnen var akkurat passe, ikke for bløt og ikke tørr i kantene, og ble server med varmt rundstykke ved siden. Og som på utreise, maten ble varmet i egen dings, og så flyttet over i forvarmet tallerken så ingen svimerker el.l. på det de serverer i.

Turen gik i FL390 i rundt 900 km/t bakkefart, Kregerø dukket opp i noen sprekker i skyene og de holder på å rydde sammen i kabinen. Styrehuset rapporterer om vectors for runway 19 og vi dundrer gjennom skyene ved Færder.

Så ankom man det som skulle bli den flyplassen som fikk desidert dårligst score på ankomstservice. Passkontrollen på OSL var et komplett kaos, folk ble stående i rulletrappen fordi det var fullt oppe i venteområdet. Her har man en del å lære. Det var fire fly på bånd 8, og matebåndet fra kjelleren stod mer stille enn det gikk. Det tok 5 minutter å komme seg frem til båndet pga. alle folkene og trallene, samtidig holdt tax-free-gutta på med å kjøre paller i samme området - komplett håpløst opplegg.

"Finnish Airlines" stod forreste ved gate 40 når vi kom, eneste som trakk inntrykket opp. (Noen som kjenner igjen seg selv under gangbrua?)