View Single Post
Old 25-08-2008, 21:09   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: JFK-LHR-OSL 12-13 august - en del bilder, men mye mat og kos

.....sånn da har man hatt vareopptelling der nede. Førsteklasse tok jeg ikke turen innom i dag. 10 pax i C-klasse nede og 8 blant de semi-uvaskede (premium economy). Helt bak anslår jeg 25-35% belegg, så jeg får håpe for BAs del at denne maskinen gikk fullastet andre veien.

Etter en kjapp intervjurunde av et crew-medlem så er det også avklart at det er 1 pax på førsteklasse og 70 på turist. Hun fortalte også at belegget til USA i går kveld var bedre, og at de fløy fire turer på en arbeidsperiode. Fra LHR om ettermiddagen, inn til JFK om kvelden, og ut igjen med morgenflyet, så tilsvarende runde etter en natt hjemme (hørtes slitsom ut - mulig jeg gikk glipp av noen detaljer). Flyvertinnene synes det er deilig med dagflyging og lite folk om bord, til tross for at det betyr mindre penger i kassen. De liker også at BA satser tross nedgangstider. Hun nevnte at de skal starte med oppgradering av førsteklasseproduktet. Hun mente det var viktig å satse på service i slike tider også, og ble stående måpende når jeg fortalte om servicekonseptet til SAS på europarutene.

Hverken på 767 eller 747 har BA individuelle luftdyser, noe jeg misliker for det blir ofte for varmt for min smak, og da hjelper det med litt luftsirkulasjon. På NG-setene har de også fjernet leselyset i taket og man har kun lyset som sitter i setet ved den ene skulderen. Ser ut som de har greid å lage en konfigurasjon som forstyrrer medpassasjerer minst mulig i mørket. Setene her er selvfølgelig helt flate, og siden jeg ligger med hodet i kjøreretningen så får jeg beina litt lavere enn hodet pga. flyets nesestilling. Det er bare C-klasse-setene som er forskjellige på 767/777 ("new club world") og 747 ("new generation CW"). På Y+ har de seter som minner på SK-sine i avstand og utseende (2+4+2). Bakerst her de også seter som ser greie ut (3+4+3), samtlige seter i økonomiklasse har egen LCD-skjerm og fotstøtte(!).

En time før planlagt landing ble vi matet igjen, selv om jeg ikke akkurat var kjempesulten etter litt småsnacks fra selvbetjeningen underveis. Valgte Pesto marinated scallops og litt hvitvin til det.Godt og akkurat passe mengde. Ostekaken med kaffe til var det selvfølgelig ingen usmak heller.

Det ble en veldig sydlig rute på den raske hjemturen. Var så vidt vi sneiet sydspissen av Irland, inn over Cork og Cardiff, og det så ut til at vi skulle kunne greie turen på under 6 timer, hadde det ikke vært for kombinasjonen av LHR-trafikk og avtagende tordenbyger. Her er nok en av de som skapte problemer tidligere.

Det ble en del sirkling, og mange andre som holdt følge med oss rundt og rundt.

Knipset et bilde av månen, og så når jeg kom hjem at det var tre fly i holding med på bildet også.

Og heisan - denne dukket plutselig opp når vi landet (dvs. vi dukket plutselig opp - den stod ganske stille, og fortsetter nok med det)

Landet på 27L og dermed kort taxing til T5, men litt utsikt ble det. Bl.a. var Kenya airways på plass med en gris:

Vi ble stående utenfor gaten i rundt 10 minutter mens de holdt på med saker og ting der, til slutt kom det en mann i en egen bil som vinket oss inn til gate manuelt. Så mye for tipp-topp-moderne Terminal 5. Men til tross for holdingpattern og forsinkelse på bakken så var vi ved gate på rutetid.

Fikk en B-gate, dvs. ned i kjelleren og tog inn til det andre terminalbygget, ingen kø i passkontrollen.

Så runder vi av med vinkartet(samme som andre veien) og menyen (tok ikke med forsiden)

Neste etappe er LHR-OSL med minibuss........men før det ble det tid til litt fotografering av stort og smått (BA-loungen i T5 er fin for livsnytere - champers og spotting på samme sted)

LHR-bilder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35583